9 September 2009, 18:34
Met Philips meer licht op tafel (mits je de auto in de huiskamer zet..) De laatste en krachtigste lampen ter vevanging van halogeen peertjes. Ongeveer voor de helft van de prijs op Ebay.
![[Afbeelding: 2159565810102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb52.webshots.com/4403/2159565810102125362S425x425Q85.jpg)
Moto Lita stuur, is een centimeter of 6 kleinere diameter dan het originele "fietswiel" Deze komt uit een MGC, een buurman heeft een pasring voor me gedraaid van aluminium zodat ie past op het huis van m'n oude sportstuurtje wat eigenlijk aan de kleine kant is. Ligt lekkerder in de hand en het stapt wat makkelijker in. (de slangetjes op de voorruit zijn van Peugeot 405 sproeiers, deze monteer ik aan de wissers en spuiten vlakvoor de bladen op de ruit, werkt perfect..)
![[Afbeelding: 2477894340102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/44578/2477894340102125362S425x425Q85.jpg)
Plaatsen van de herstelde ralley unit. Eerst de grote meters er uit, dan de boel op z'n plek kantelen en vast zetten (ik heb ook even de ventilatorschakelaar gelost voor plek..) Dan de originele stekkers er op "prikken" (oppassen dat de gelijmde printplaat niet sneuveld..!) en dan kunnen de kilometerteller en toerenteller er in, alvorens een draad naar de bobine te hebben gelegd. Op het motorblok moet de oliezender er uit, T-stuk er op met daarin de zender voor het oliedruklampje en het oliedruk zendertje voor de meter. (jammer dat de "chromen" randjes (zie boven op dashboard) van de originele unit hier niet op passen.
![[Afbeelding: 2907638460102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb17.webshots.com/19984/2907638460102125362S425x425Q85.jpg)
Kreukeltje in het front, inmiddels al teruggetikt maar e.e.a. is behoorlijk opgerekt waardoor het blik nu over elkaar ligt. Waarschijnlijk komen daar m'n mistlampjes in (Hella DE lampen van een Twingo) en verdwijnt dat stukje toch.
![[Afbeelding: 2082196220102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb55.webshots.com/41142/2082196220102125362S425x425Q85.jpg)
De voorwielophanging ombouwen. Het hele spul eerst maar eens los gooien...
![[Afbeelding: 2846112850102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb57.webshots.com/17208/2846112850102125362S425x425Q85.jpg)
Verenspanners voor veerpoten komen handig van pas om te voorkomen dat de schroefveer alle kanten op springt, vaak met voorkeur voor je hoofd..
![[Afbeelding: 2913127590102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb30.webshots.com/1373/2913127590102125362S425x425Q85.jpg)
Altijd van te voren deze bout lossen...
![[Afbeelding: 2057979280102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb17.webshots.com/42640/2057979280102125362S425x425Q85.jpg)
...en deze om te voorkomen dat je de rubberen bussen teveel vervormt. Vastdraaien alleen met het gewicht van de auto er op!! Krik onder de draagarm en tillen totdat de auto van de assteunen (in mijn geval de boomstam) loskomt. Dan pas vast draaien. Hiermee voorkom je dat de rubbers in wokkels veranderen zodra ie weer op de wielen staat!! (ook als je nieuwe bussen plaatst..)
![[Afbeelding: 2848944300102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb52.webshots.com/39027/2848944300102125362S425x425Q85.jpg)
M'n oude IPD stabilisator voor de voorzijde, zit er inmiddels onder na 13 jaar plezier onder de vorige auto...
![[Afbeelding: 2783906800102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb44.webshots.com/42923/2783906800102125362S425x425Q85.jpg)
Originele (bijna nieuw)en nieuwe geventileerde schijven en spacers om de ET waarde van de 16" velgen te corrigeren...
![[Afbeelding: 2882729090102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb58.webshots.com/46137/2882729090102125362S425x425Q85.jpg)
Bovenin de spacer het extra gat voor de bevestigingschroef van de schijf op de naaf..
![[Afbeelding: 2518992600102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb45.webshots.com/3372/2518992600102125362S425x425Q85.jpg)
..de ovale gaten zijn iets geruimd om goed over voet de tapeinden te vallen en zo mooi vlak op de schijf te liggen..
![[Afbeelding: 2476021610102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb22.webshots.com/16405/2476021610102125362S425x425Q85.jpg)
Oude en nieuwe veren, scheelt ongeveer 3 - 3,5 cm in belaste toestand..
![[Afbeelding: 2970709620102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb52.webshots.com/45939/2970709620102125362S425x425Q85.jpg)
De nieuwe Bilstein schokdempers. De buitendiameter is iets te groot voor het doorvoergat in de onderste draagarm... (men zegt dat, vanwege de afbeelding van de Nürburgring, de auto harder loopt... :-\)
![[Afbeelding: 2208293750102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb40.webshots.com/26791/2208293750102125362S425x425Q85.jpg)
...met een roterende vijl (5 euri in de bouwmarkt voor een setje) op de boormachine lukt het ruimen goed. Iets meer materiaal weghalen voor het gemak en ff wat vettigheid op het randje...
![[Afbeelding: 2059766030102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb45.webshots.com/44908/2059766030102125362S425x425Q85.jpg)
..en dan past de boel. Handig is om met een krikje o.i.d. de demper te comprimeren, er zit gas in en op je kop onder de auto lukt dat niet echt...
![[Afbeelding: 2389867930102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb60.webshots.com/24443/2389867930102125362S425x425Q85.jpg)
Trekoog, als straks de spoiler er op zit kun je niet meer bij de vooras, gemaakt van een hijsoog en een halve bumpersteun. Trouwens, vanwege de spoiler en de korte veertjes moet de auto via een paar planken op de krik, anders gaat ie er niet meer onder...
![[Afbeelding: 2731600010102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb47.webshots.com/43054/2731600010102125362S425x425Q85.jpg)
vandeweek wat balkjes pas maken zodat de Scheel stoelen er in kunnen, tot zover...
![[Afbeelding: 2159565810102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb52.webshots.com/4403/2159565810102125362S425x425Q85.jpg)
Moto Lita stuur, is een centimeter of 6 kleinere diameter dan het originele "fietswiel" Deze komt uit een MGC, een buurman heeft een pasring voor me gedraaid van aluminium zodat ie past op het huis van m'n oude sportstuurtje wat eigenlijk aan de kleine kant is. Ligt lekkerder in de hand en het stapt wat makkelijker in. (de slangetjes op de voorruit zijn van Peugeot 405 sproeiers, deze monteer ik aan de wissers en spuiten vlakvoor de bladen op de ruit, werkt perfect..)
![[Afbeelding: 2477894340102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/44578/2477894340102125362S425x425Q85.jpg)
Plaatsen van de herstelde ralley unit. Eerst de grote meters er uit, dan de boel op z'n plek kantelen en vast zetten (ik heb ook even de ventilatorschakelaar gelost voor plek..) Dan de originele stekkers er op "prikken" (oppassen dat de gelijmde printplaat niet sneuveld..!) en dan kunnen de kilometerteller en toerenteller er in, alvorens een draad naar de bobine te hebben gelegd. Op het motorblok moet de oliezender er uit, T-stuk er op met daarin de zender voor het oliedruklampje en het oliedruk zendertje voor de meter. (jammer dat de "chromen" randjes (zie boven op dashboard) van de originele unit hier niet op passen.
![[Afbeelding: 2907638460102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb17.webshots.com/19984/2907638460102125362S425x425Q85.jpg)
Kreukeltje in het front, inmiddels al teruggetikt maar e.e.a. is behoorlijk opgerekt waardoor het blik nu over elkaar ligt. Waarschijnlijk komen daar m'n mistlampjes in (Hella DE lampen van een Twingo) en verdwijnt dat stukje toch.
![[Afbeelding: 2082196220102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb55.webshots.com/41142/2082196220102125362S425x425Q85.jpg)
De voorwielophanging ombouwen. Het hele spul eerst maar eens los gooien...
![[Afbeelding: 2846112850102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb57.webshots.com/17208/2846112850102125362S425x425Q85.jpg)
Verenspanners voor veerpoten komen handig van pas om te voorkomen dat de schroefveer alle kanten op springt, vaak met voorkeur voor je hoofd..
![[Afbeelding: 2913127590102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb30.webshots.com/1373/2913127590102125362S425x425Q85.jpg)
Altijd van te voren deze bout lossen...
![[Afbeelding: 2057979280102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb17.webshots.com/42640/2057979280102125362S425x425Q85.jpg)
...en deze om te voorkomen dat je de rubberen bussen teveel vervormt. Vastdraaien alleen met het gewicht van de auto er op!! Krik onder de draagarm en tillen totdat de auto van de assteunen (in mijn geval de boomstam) loskomt. Dan pas vast draaien. Hiermee voorkom je dat de rubbers in wokkels veranderen zodra ie weer op de wielen staat!! (ook als je nieuwe bussen plaatst..)
![[Afbeelding: 2848944300102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb52.webshots.com/39027/2848944300102125362S425x425Q85.jpg)
M'n oude IPD stabilisator voor de voorzijde, zit er inmiddels onder na 13 jaar plezier onder de vorige auto...
![[Afbeelding: 2783906800102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb44.webshots.com/42923/2783906800102125362S425x425Q85.jpg)
Originele (bijna nieuw)en nieuwe geventileerde schijven en spacers om de ET waarde van de 16" velgen te corrigeren...
![[Afbeelding: 2882729090102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb58.webshots.com/46137/2882729090102125362S425x425Q85.jpg)
Bovenin de spacer het extra gat voor de bevestigingschroef van de schijf op de naaf..
![[Afbeelding: 2518992600102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb45.webshots.com/3372/2518992600102125362S425x425Q85.jpg)
..de ovale gaten zijn iets geruimd om goed over voet de tapeinden te vallen en zo mooi vlak op de schijf te liggen..
![[Afbeelding: 2476021610102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb22.webshots.com/16405/2476021610102125362S425x425Q85.jpg)
Oude en nieuwe veren, scheelt ongeveer 3 - 3,5 cm in belaste toestand..
![[Afbeelding: 2970709620102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb52.webshots.com/45939/2970709620102125362S425x425Q85.jpg)
De nieuwe Bilstein schokdempers. De buitendiameter is iets te groot voor het doorvoergat in de onderste draagarm... (men zegt dat, vanwege de afbeelding van de Nürburgring, de auto harder loopt... :-\)
![[Afbeelding: 2208293750102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb40.webshots.com/26791/2208293750102125362S425x425Q85.jpg)
...met een roterende vijl (5 euri in de bouwmarkt voor een setje) op de boormachine lukt het ruimen goed. Iets meer materiaal weghalen voor het gemak en ff wat vettigheid op het randje...
![[Afbeelding: 2059766030102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb45.webshots.com/44908/2059766030102125362S425x425Q85.jpg)
..en dan past de boel. Handig is om met een krikje o.i.d. de demper te comprimeren, er zit gas in en op je kop onder de auto lukt dat niet echt...
![[Afbeelding: 2389867930102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb60.webshots.com/24443/2389867930102125362S425x425Q85.jpg)
Trekoog, als straks de spoiler er op zit kun je niet meer bij de vooras, gemaakt van een hijsoog en een halve bumpersteun. Trouwens, vanwege de spoiler en de korte veertjes moet de auto via een paar planken op de krik, anders gaat ie er niet meer onder...
![[Afbeelding: 2731600010102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb47.webshots.com/43054/2731600010102125362S425x425Q85.jpg)
vandeweek wat balkjes pas maken zodat de Scheel stoelen er in kunnen, tot zover...