4 August 2009, 12:40
01 08 09 - 02 08 09
Sportveren achterzijde gemonteerd van m'n oude 144
![[Afbeelding: 2486418030102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb32.webshots.com/39839/2486418030102125362S425x425Q85.jpg)
Bilsteins achter gemonteerd (niet op de foto) Let op, dit zijn de schokbrekers van een 240. Hiervoor dien je de ONDERSTE rubbers inclusief bus uit te persen omdat ie anders niet over het tapeind in de draagarm past (beetje sileconenolie). Vervolgens gebruik je de originele rubbers van de "oude" schokbrekers. Advies is nieuwe rubbers te plaatsen, over beter nog PU/Neopreen bussen. Uit ervaring weet ik dat bij elke achter schokbreker het op zeker moment voor komt dat de rubbers behoorlijk inslijten. Als je je auto langzaam laat rollen en je hoort achter wat "gekraak", ga er dan maar van uit dat ze "weg" zijn, en kleine oneffenheden (helemaal) niet meer gedempt!
Geventileerde schijven met bij behorende blokken achter gemonteerd, helaas en vanwege de weinige km's zit RA vast en zal vervangen moeten worden >
.
![[Afbeelding: 2558567920102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/45410/2558567920102125362S425x425Q85.jpg)
16" V70's met 205 60 banden achter gemonteerd.
![[Afbeelding: 2691168680102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb36.webshots.com/44387/2691168680102125362S425x425Q85.jpg)
Let op, om aan de juiste ET waarde te komen zou je spacers moeten monteren. Ik heb hiervoor aluminium spacers gekocht welke aanvankelijk los achter de velgen komen. Ik heb de sleufgaten iets geruimd om ze over de draadeinden te laten vallen en een extra gat geboord voor 1 van de 2 montageboutjes van de remschijf. Mogelijk boor je een gat voor een bevestigingsboutje voor deze spacer, echter moet je er alles aan doen om ze niet te vervormen, anders gaat de boel slingeren!! Dat gezegd hebbend, zorg ervoor dat alles schoon is voordat e.e.a. gemonteerd wordt!! Deze maat banden (met velgen) past prima, de auto en (dikkere!) schokbrekers hebben voldoende ruimte. Wel moet je de handremkabel los maken van de steuntjes op de draagarm, en monteren met bv een tie-rip door het daarachter liggende gat, zodat deze niet tegen de band loopt!!. Ook heb ik er eentje om de onderzijde schokbreker getrokken (beide niet te vast, kan toch nergens heen, zo loopt de kabel netjes weg van het wiel zonder te wringen. Met gebruik van deze spacers en stalen velgen heb ik nog voldoende draad op de tapeinden, nu gelijk met bovenzijde moer.
Op dit moment zijn de wielsloten en moeren van m'n Minilites gebruikt maar ziet er niet netjes uit, te lang. Het worden de originele dopmoeren met "RVS centerdopje" (waar heb ik dingen gelaten...) of zelfs de latere wieldoppen met centrale schroef
De zijspiegels vervangen door iets wat al jaaaren op de plank lag, puristen mogen even iets anders gaan doen:o Op de foto zie je ook een vervangende raamklem, echter uit de periode. Onlangs via MP voor een 10tje gekocht.
![[Afbeelding: 2709778570102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb25.webshots.com/44952/2709778570102125362S425x425Q85.jpg)
[color=black]Op de grill zie je export stadslichtjes (erachter LED's gemonteerd) en een schadetje aan het front. E.e.a. is opgerekt dus dat wordt inzagen en lassen
![[Afbeelding: 2479799760102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb24.webshots.com/44439/2479799760102125362S425x425Q85.jpg)
Bij Skandix verkopen ze blanke richtingaanwijzers, geinig wel. (en ik heb onlangs een "Italiaan" gezien met stadslicht en richtingaanwijzer in 1, en dus half oranje / half blank glas.) http://www.skandix.de/katalog_auswahl.ph...=volvo_140
De GT unit uit de oude auto gedemonteerd, printplaatje is altijd een zwak punt, zo ook de dagteller. Deze is al ens herstelt maar begeeft het weer. Nu e.e.a. herstellen, fatsoeneren en frontje weer netjes spuiten
[URL=http://rides.webshots.com/photo/2891745350102125362RcnSsf]![[Afbeelding: 2891745350102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb06.webshots.com/32389/2891745350102125362S425x425Q85.jpg)
[color=black]Verder zit er een dood punt in de remmen. De hoofdremcilinder heb ik nu gewisseld met z'n 20 jr jongere broertje, het origineel bleek ook te lekken. Het zware punt blijft echter dus dan ook de bekrachtiger. Eerst nog even opfrissen.
Een buurman heeft een alu ring voor me gedraaid zodat het Moto Lita stuur op de naaf van m'n oude sportstuurtje past (was iets te klein voor het goede, de Moto Lita heb ik gratis meegrekregen bij een set velgen met banden voor een ander project), alleen nog langere boutjes halen, en dan kan ie er in (dat wil zeggen, als ik de stuurasmoer los krijg).
Eerder deze week de gestraalde, korte aandrijf-as en diverse beugels binnengekregen en behandeld met Corroless menie (gebruik ik al jaren, werkt perfect) en afgewerkt met zwarte chassislak. Omdat het sleepoog op de vooras straks niet meer bereikbaar is vanwege het spoilertje, heb ik ooit van een bumpersteun een beugel met sleepoog gemaakt welke uit het frontje steekt, is ook weer netjes nu en kan er binnenkort op.
Wie weet waar ik een uitlaatbuis kan laten "trompen" ?? dan lijkt het behandelde deel op een trompet En nog een handige tip, vindt ik. Elke bout of schroef, plaatje beugeltje, geef ik voor montage wat vettigheid mee op corrosie te voorkomen. Ik heb deze keer niet de duurdere spuitbus tectyl gebruikt maar een dikke vloeistofspuit zoals in het ziekenhuis wordt gebruikt gevuld met dikkere "holle ruimten" tectyl uit een bus. Werkt perfect.
To be continued...
Sportveren achterzijde gemonteerd van m'n oude 144
![[Afbeelding: 2486418030102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb32.webshots.com/39839/2486418030102125362S425x425Q85.jpg)
Bilsteins achter gemonteerd (niet op de foto) Let op, dit zijn de schokbrekers van een 240. Hiervoor dien je de ONDERSTE rubbers inclusief bus uit te persen omdat ie anders niet over het tapeind in de draagarm past (beetje sileconenolie). Vervolgens gebruik je de originele rubbers van de "oude" schokbrekers. Advies is nieuwe rubbers te plaatsen, over beter nog PU/Neopreen bussen. Uit ervaring weet ik dat bij elke achter schokbreker het op zeker moment voor komt dat de rubbers behoorlijk inslijten. Als je je auto langzaam laat rollen en je hoort achter wat "gekraak", ga er dan maar van uit dat ze "weg" zijn, en kleine oneffenheden (helemaal) niet meer gedempt!
Geventileerde schijven met bij behorende blokken achter gemonteerd, helaas en vanwege de weinige km's zit RA vast en zal vervangen moeten worden >

![[Afbeelding: 2558567920102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb35.webshots.com/45410/2558567920102125362S425x425Q85.jpg)
16" V70's met 205 60 banden achter gemonteerd.
![[Afbeelding: 2691168680102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb36.webshots.com/44387/2691168680102125362S425x425Q85.jpg)
Let op, om aan de juiste ET waarde te komen zou je spacers moeten monteren. Ik heb hiervoor aluminium spacers gekocht welke aanvankelijk los achter de velgen komen. Ik heb de sleufgaten iets geruimd om ze over de draadeinden te laten vallen en een extra gat geboord voor 1 van de 2 montageboutjes van de remschijf. Mogelijk boor je een gat voor een bevestigingsboutje voor deze spacer, echter moet je er alles aan doen om ze niet te vervormen, anders gaat de boel slingeren!! Dat gezegd hebbend, zorg ervoor dat alles schoon is voordat e.e.a. gemonteerd wordt!! Deze maat banden (met velgen) past prima, de auto en (dikkere!) schokbrekers hebben voldoende ruimte. Wel moet je de handremkabel los maken van de steuntjes op de draagarm, en monteren met bv een tie-rip door het daarachter liggende gat, zodat deze niet tegen de band loopt!!. Ook heb ik er eentje om de onderzijde schokbreker getrokken (beide niet te vast, kan toch nergens heen, zo loopt de kabel netjes weg van het wiel zonder te wringen. Met gebruik van deze spacers en stalen velgen heb ik nog voldoende draad op de tapeinden, nu gelijk met bovenzijde moer.
Op dit moment zijn de wielsloten en moeren van m'n Minilites gebruikt maar ziet er niet netjes uit, te lang. Het worden de originele dopmoeren met "RVS centerdopje" (waar heb ik dingen gelaten...) of zelfs de latere wieldoppen met centrale schroef
De zijspiegels vervangen door iets wat al jaaaren op de plank lag, puristen mogen even iets anders gaan doen:o Op de foto zie je ook een vervangende raamklem, echter uit de periode. Onlangs via MP voor een 10tje gekocht.
![[Afbeelding: 2709778570102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb25.webshots.com/44952/2709778570102125362S425x425Q85.jpg)
[color=black]Op de grill zie je export stadslichtjes (erachter LED's gemonteerd) en een schadetje aan het front. E.e.a. is opgerekt dus dat wordt inzagen en lassen
![[Afbeelding: 2479799760102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb24.webshots.com/44439/2479799760102125362S425x425Q85.jpg)
Bij Skandix verkopen ze blanke richtingaanwijzers, geinig wel. (en ik heb onlangs een "Italiaan" gezien met stadslicht en richtingaanwijzer in 1, en dus half oranje / half blank glas.) http://www.skandix.de/katalog_auswahl.ph...=volvo_140
De GT unit uit de oude auto gedemonteerd, printplaatje is altijd een zwak punt, zo ook de dagteller. Deze is al ens herstelt maar begeeft het weer. Nu e.e.a. herstellen, fatsoeneren en frontje weer netjes spuiten
[URL=http://rides.webshots.com/photo/2891745350102125362RcnSsf]
![[Afbeelding: 2891745350102125362S425x425Q85.jpg]](http://inlinethumb06.webshots.com/32389/2891745350102125362S425x425Q85.jpg)
[color=black]Verder zit er een dood punt in de remmen. De hoofdremcilinder heb ik nu gewisseld met z'n 20 jr jongere broertje, het origineel bleek ook te lekken. Het zware punt blijft echter dus dan ook de bekrachtiger. Eerst nog even opfrissen.
Een buurman heeft een alu ring voor me gedraaid zodat het Moto Lita stuur op de naaf van m'n oude sportstuurtje past (was iets te klein voor het goede, de Moto Lita heb ik gratis meegrekregen bij een set velgen met banden voor een ander project), alleen nog langere boutjes halen, en dan kan ie er in (dat wil zeggen, als ik de stuurasmoer los krijg).
Eerder deze week de gestraalde, korte aandrijf-as en diverse beugels binnengekregen en behandeld met Corroless menie (gebruik ik al jaren, werkt perfect) en afgewerkt met zwarte chassislak. Omdat het sleepoog op de vooras straks niet meer bereikbaar is vanwege het spoilertje, heb ik ooit van een bumpersteun een beugel met sleepoog gemaakt welke uit het frontje steekt, is ook weer netjes nu en kan er binnenkort op.
Wie weet waar ik een uitlaatbuis kan laten "trompen" ?? dan lijkt het behandelde deel op een trompet En nog een handige tip, vindt ik. Elke bout of schroef, plaatje beugeltje, geef ik voor montage wat vettigheid mee op corrosie te voorkomen. Ik heb deze keer niet de duurdere spuitbus tectyl gebruikt maar een dikke vloeistofspuit zoals in het ziekenhuis wordt gebruikt gevuld met dikkere "holle ruimten" tectyl uit een bus. Werkt perfect.
To be continued...