11 January 2009, 22:27
Zonnehuis2 schreef:Ik weet niet waar de grenzen liggen wat een motor nog fijn vindt, als je googelt kan je hier wel interessante info over vinden maar voor mij is goed goed in dit geval en houd ik het allemaal netjes, Daily Driver tenslotte.
Uitgaande van de AFR 14.7 dan hebben we max vermogen bij AFR = 12.8-13.2. Klepoverlap van een scherpe nokkenas kan ons echter nog lager doen gaan omdat er een deel "vervuiling" in de uitlaat komt van de klepoverlap in de vorm van zuurstof.
Ideaal is net onder stochiometrisch voor doorsnee gebruik. De motor draait dan het lekkerst. Als je echt voor de zuinigheid gaat zou je wat hoger kunnen gaan naar 15,5. Dan ga je echter het overslaan van de motor voelen en de verbrandingstemperatuur neemt toe. Vandaar dat je dit enkel onder lage belasting doet.
Daarbij opgemerkt dat je een AFR Target table kan instellen en dus de computer de brandstofsamenstelling naar een doel kan laten regelen. Je kan dus naar hartelust experimenteren alleen dien je je te realiseren dat niet alle experimenten even prettig voor de motor zijn (te arm onder vollast bijvoorbeeld...).
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl