11 January 2009, 22:12
MegaView ? Google daar maar eens op. Verder heb ik in mijn auto een 7" schermpje die die waarden weergeeft. Beetje overkill, maar wel cool.
Overigens:
KdFi is niet helemaal precies gelijk wat MegaSquirt is: het heeft alles wat MegaSquirt had moeten hebben. Dus standaard multi-bobine support, boost-control, mogelijkheden tot het aansturen van externe apparaten zoals de electrische radiatorfan, aansturing van de toerenteller enz, noem maar op. Je kan ze niet zomaar naast elkaar positioneren, al gebruiken ze dezelfde firmware en tuningssoftware. Als je een MegaSquirt helemaal zou aankleden met alle denkbare opties dan zit je op het niveau van KdFi. Alleen ben je dan ruim 2x dat bedrag kwijt. KdFi is gebasseerd op een MS2 qua processor.
LPG injectie kan eigenlijk op ieder vrij programmeerbaar systeem. MegaSquirt, KdFi, Adaptronic (in mijn eigen Volvo), KMS, DTA, MoTeC, enz. Alleen zijn de eerste 2 het meest kostengunstig en dat is belangrijk voor de LPG rijder. De kracht is dus de volledige aanpasbaarheid van het systeem en de verdere mogenlijkheden zoals een verdelerloos ontstekingssysteem
Dan nog een hardnekkige misvatting:
AFR:
Air (to) Fuel Ratio.
Stochiometrisch mengsel:
De hoeveelheid lucht (in Kg) ten opzichte van de hoeveelheid brandstof (in Kg) die een volledige verbranding geeft.
Dit vindt plaats bij Lambda = 1.
Dit vermenigvuldigd met het typische getal voor die brandstof maakt de AFR.
Voor Benzine is dit 14,7.
Voor LPG is dit 15,5.
Alleen:
De tuningssoftware ziet het verschil niet tussen de brandstoffen. Ze krijgt de waarde als lambda-getal binnen en vermenigvuldigd dit met het typische getal van benzine.
Het is dus juist om uit te gaan van het getal 14,7, ook voor LPG. Omdat dit feitelijk de meting van het lambda=1 waarde is. Alleen de software maakt een vertaalfout.
Het is dus niet juist de waarde hier 14,7 voor gas te NOEMEN. Dus alles gaat goed, ga zo door, ga uit van 14,7 maar zelf zet ik de software liever om op Lambda waarden als ik met LPG werk.
Wat ik er verder over kwijt wil:
Een voorbeeldige klant met veel interesse, niet geplaagd door heel veel kennis van verbrandingsmotoren (daardoor ook niet bevooroordeeld en openstaand voor tips en uitleg). Een aanpakker want in de koude gewoon volharden en volhouden op de oprit. Een keurige inbouw in een keurige auto. Is aan komen rijden op LPG. Reed echter weg met een nog beter rijdende auto op gas. ;D
Zo zie je maar weer dat een dergelijke inbouw door eigenlijk iedereen is te volbrengen die een paar rechterhanden heeft en bereid is tijd te investeren in de inbouw. En dan is het altijd mogelijk een deel of het geheel door mij te laten uitvoeren.
Ik denk dat hiermee wel is aangetoond hoe prettig het systeem werkt. Het mooiste is dus dat het zichtbaar is dat de auto zich optimaal afgesteld laat besturen. Dit houdt de temperatuur in de motor laag, zorgt voor minder belasting op onze omgeving qua uitlaatgassen en zorgt voor maximale prestaties.
Helaas wordt de auto wat geremd door een wat tamme nokkenas, een kat en een nogal bochtige inlaat (K-jet). Daardoor niet de snelste, maar daar is nog zat ruimte voor verbetering en de brandstofcalibratie laat zich gewoon mee veranderen.
Volgende topic: het plaatsen van een K-nokkenas, en een sport-spruitstukje ?
En een grote wens van zijn vrouw: het ombouwen van de koppeling naar hydraulische bediening...
Overigens:
KdFi is niet helemaal precies gelijk wat MegaSquirt is: het heeft alles wat MegaSquirt had moeten hebben. Dus standaard multi-bobine support, boost-control, mogelijkheden tot het aansturen van externe apparaten zoals de electrische radiatorfan, aansturing van de toerenteller enz, noem maar op. Je kan ze niet zomaar naast elkaar positioneren, al gebruiken ze dezelfde firmware en tuningssoftware. Als je een MegaSquirt helemaal zou aankleden met alle denkbare opties dan zit je op het niveau van KdFi. Alleen ben je dan ruim 2x dat bedrag kwijt. KdFi is gebasseerd op een MS2 qua processor.
LPG injectie kan eigenlijk op ieder vrij programmeerbaar systeem. MegaSquirt, KdFi, Adaptronic (in mijn eigen Volvo), KMS, DTA, MoTeC, enz. Alleen zijn de eerste 2 het meest kostengunstig en dat is belangrijk voor de LPG rijder. De kracht is dus de volledige aanpasbaarheid van het systeem en de verdere mogenlijkheden zoals een verdelerloos ontstekingssysteem
Dan nog een hardnekkige misvatting:
AFR:
Air (to) Fuel Ratio.
Stochiometrisch mengsel:
De hoeveelheid lucht (in Kg) ten opzichte van de hoeveelheid brandstof (in Kg) die een volledige verbranding geeft.
Dit vindt plaats bij Lambda = 1.
Dit vermenigvuldigd met het typische getal voor die brandstof maakt de AFR.
Voor Benzine is dit 14,7.
Voor LPG is dit 15,5.
Alleen:
De tuningssoftware ziet het verschil niet tussen de brandstoffen. Ze krijgt de waarde als lambda-getal binnen en vermenigvuldigd dit met het typische getal van benzine.
Het is dus juist om uit te gaan van het getal 14,7, ook voor LPG. Omdat dit feitelijk de meting van het lambda=1 waarde is. Alleen de software maakt een vertaalfout.
Het is dus niet juist de waarde hier 14,7 voor gas te NOEMEN. Dus alles gaat goed, ga zo door, ga uit van 14,7 maar zelf zet ik de software liever om op Lambda waarden als ik met LPG werk.
Wat ik er verder over kwijt wil:
Een voorbeeldige klant met veel interesse, niet geplaagd door heel veel kennis van verbrandingsmotoren (daardoor ook niet bevooroordeeld en openstaand voor tips en uitleg). Een aanpakker want in de koude gewoon volharden en volhouden op de oprit. Een keurige inbouw in een keurige auto. Is aan komen rijden op LPG. Reed echter weg met een nog beter rijdende auto op gas. ;D
Zo zie je maar weer dat een dergelijke inbouw door eigenlijk iedereen is te volbrengen die een paar rechterhanden heeft en bereid is tijd te investeren in de inbouw. En dan is het altijd mogelijk een deel of het geheel door mij te laten uitvoeren.
Ik denk dat hiermee wel is aangetoond hoe prettig het systeem werkt. Het mooiste is dus dat het zichtbaar is dat de auto zich optimaal afgesteld laat besturen. Dit houdt de temperatuur in de motor laag, zorgt voor minder belasting op onze omgeving qua uitlaatgassen en zorgt voor maximale prestaties.
Helaas wordt de auto wat geremd door een wat tamme nokkenas, een kat en een nogal bochtige inlaat (K-jet). Daardoor niet de snelste, maar daar is nog zat ruimte voor verbetering en de brandstofcalibratie laat zich gewoon mee veranderen.
Volgende topic: het plaatsen van een K-nokkenas, en een sport-spruitstukje ?
En een grote wens van zijn vrouw: het ombouwen van de koppeling naar hydraulische bediening...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl