10 December 2008, 14:22
De traditionele installatie in de 144 heeft 1 relais (inductierelais), wat twee of drie elektromagnetische kleppen openhoudt, eentje op de tank (verplicht na 1973 of zo), ÃÂÃÂn op het schutbord of in die buurten, en eentje op de verdamper.
Dit doet het relais als-ie 12V krijgt van het contactslot, PLUS een hoog inductievoltage van de bobine of een draad die rond een boegiekabel is gewikkeld.
Hier een schemaatje: http://www.vogelsautogas.nl/documenten/T...uiting.pdf
Als je al die klepjes en het relais naloopt met de spanningsmeter of een testlampje, weet je in elk geval of ze 12V krijgen. Dat geldt ook voor nieuwere installaties.
Dit doet het relais als-ie 12V krijgt van het contactslot, PLUS een hoog inductievoltage van de bobine of een draad die rond een boegiekabel is gewikkeld.
Hier een schemaatje: http://www.vogelsautogas.nl/documenten/T...uiting.pdf
Als je al die klepjes en het relais naloopt met de spanningsmeter of een testlampje, weet je in elk geval of ze 12V krijgen. Dat geldt ook voor nieuwere installaties.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969