9 December 2008, 21:02
edwin schreef:OK, tot zover helemaal duidelijk.Citaat:Oh ja,Wat is een olieschraapveer die blijft hangen
Een olieschraapveer zit net als de compressieveer in een sponning.
Dat zijn de groeven in de omtrek van de zuiger.
De veren moeten vrij kunnen bewegen in deze sponning en zich kunnen "zetten" tegen de cilinderwand.
Wanneer de osv nu vast in die sponning zit wordt er geen (of onvoldoende) olie van de cil.wand geschraapt.
Vergelijk het met een versleten ruitewisserblad.Er blijft water achter op je ruit.
Bij neergaande slag van de zuiger (arbeidslag) zal dan de achtergebleven olie meeverbranden wat dan die blauwe walm veroorzaakt.
Dan de oorzaak van zo'n zeg maar klevende olieschraapveer , lang stilstaan?/motor wordt niet voldoende warmgereden?,
of motoren met veel km's?
Wat kan de oorzaak dan zijn.