1 December 2008, 22:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 November 2011, 22:44 door Rob.)
Ik had nog wat aanvullingen beloofd op de handleiding van KayAuke.
Volvo 244 GLE - Kachel uitbouwen
(Btw, nu ik hem weer doorlees, merk ik dat ik een aantal zaken niet goed gelezen heb, waardoor het werk
nog makkelijker was geweest).
De quotes hieronder komen uit zijn verhaal.
Tip 1:
het kastje zit met 8! schroeven vast,waarvan 2 in de onderste hoeken, die met een normale schroeven-
draaier niet te benaderen zijn.
Zorg voor een haakse schroevendraaier, of neem een los bitje en draai de schroef dan los met een tang
Bestuurders kant
Tip 2:
Aangezien het vrij krap is aan de bestuurderkant onder het dashboard, is het raadzamer om meteen de slangen
los te koppelen van de kachel-unit, en dus de slangen aan het schutbord te laten zitten.
(De slangen kunnen "vastgekoekt" zijn aan de buisjes, maar voorzichtig wrikken met een schroevendraaier of puntige tang doet wonderen)
Slangklemmen kunnen met het "draai"-gedeelte naar achteren gericht zijn, waardoor het onmogelijk is ze met een
schroevendraaier los te krijgen.
Tip 2b:
Op de slangklem past ook dop 7; dat werkt een stuk makkelijker; zeker mer een kleine ratel met buigzame as.
Tip 3:
Deze bouten (dop 10) zijn heel lastig te bereiken en zitten ook erg vast.
Het is handiger om de 2 torx-schroeven (Torx 15 ) waarmee de unit vastzit aan de beugel los te halen en dus de beugel aan
het schutbord te laten zitten in plaats van de beugel aan de unit te laten zitten.
Tip 3b:
Om het gaspedaal zit een soort van "beschermkap". Deze zit met 3 torx-schroeven vast.
Als je deze kap verwijdert, heb je veel meer ruimte om aan de linkerkant te sleutelen.
Ik heb de kap er ook afgelaten; de functie is me niet helemaal duidelijk.
Tip 4:
Redelijk cruciale stap. Ik had bovenstaande niet goed gelezen/begrepen, wat me een hoop ergenis/ongemak heeft opgeleverd.
Het komt er hier op neer dat je de luchtmond voor de voeten verwijdert (zwarte roostertje, zit met 2 clips vast).
Je ziet dan een beugeltje in de luchtmond zitten; dez moet eigenlijk los van de mond (als je de beugel aan het huis laat zitten,
kom je later redelijk klem te zitten...)
"draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is."
Zodoende kun je ook bij de schroef van de beugel in de luchtmond...
Passagier zijde
Tip 5:
Noodzakelijk is dat de onderste luchtbuis los zit (zowel links als rechts). want anders moet je de unit omhoog liften en dat wil (bijna) niet.
(veel vloeken en een paar glazen wijn later wel, maar sneller is om de luchtbuis te lossen...)
Het is weing werk om ook de rest van de middenconsole te verwijderen (metalen frame) en de draden los te trekken van alle verschillende stekkers)
waardoor er veel meer ruimte is om de unit te verwijderen en terug te plaatsen
Als de unit eenmaal op de werkbank ligt (of waar dan ook), let op dat er nog vrij veel vloeistof in de slangen/kachelkraan/radiator zit.
Openmaken met beleid, zodat niet alles in ÃÂÃÂn keer uitelkaar valt en je niet meer weet hoe het ook al weer zat... :-X
Misc. tips
- Label alle losse draden
- Houd alle verschillende schroeven apart en noteer evt waar ze voor waren...
- Zorg voor een voorraadje (5 L) nieuwe koelvloeistof
Volvo 244 GLE - Kachel uitbouwen
(Btw, nu ik hem weer doorlees, merk ik dat ik een aantal zaken niet goed gelezen heb, waardoor het werk
nog makkelijker was geweest).
De quotes hieronder komen uit zijn verhaal.
Citaat:â€Â¢ Verwijder het dashboard kastje
Tip 1:
het kastje zit met 8! schroeven vast,waarvan 2 in de onderste hoeken, die met een normale schroeven-
draaier niet te benaderen zijn.
Zorg voor een haakse schroevendraaier, of neem een los bitje en draai de schroef dan los met een tang
Bestuurders kant
Citaat:â€Â¢ verwijder de luchtslang onder het dashboard van de heater.
â€Â¢ maak de water-slangen los aan het schutbord, water opvangen
Tip 2:
Aangezien het vrij krap is aan de bestuurderkant onder het dashboard, is het raadzamer om meteen de slangen
los te koppelen van de kachel-unit, en dus de slangen aan het schutbord te laten zitten.
(De slangen kunnen "vastgekoekt" zijn aan de buisjes, maar voorzichtig wrikken met een schroevendraaier of puntige tang doet wonderen)
Slangklemmen kunnen met het "draai"-gedeelte naar achteren gericht zijn, waardoor het onmogelijk is ze met een
schroevendraaier los te krijgen.
Tip 2b:
Op de slangklem past ook dop 7; dat werkt een stuk makkelijker; zeker mer een kleine ratel met buigzame as.
![[Afbeelding: ratel_resize.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/ratel_resize.jpg)
Citaat:â€Â¢ de 2 boutjes van de ophangbeugel bovenin eruitdraaien [onder bovenzijde dashboard,
het is handig om een flexibel verlengstuk voor je dopsleutel te hebben]
Tip 3:
Deze bouten (dop 10) zijn heel lastig te bereiken en zitten ook erg vast.
Het is handiger om de 2 torx-schroeven (Torx 15 ) waarmee de unit vastzit aan de beugel los te halen en dus de beugel aan
het schutbord te laten zitten in plaats van de beugel aan de unit te laten zitten.
Tip 3b:
Om het gaspedaal zit een soort van "beschermkap". Deze zit met 3 torx-schroeven vast.
Als je deze kap verwijdert, heb je veel meer ruimte om aan de linkerkant te sleutelen.
Ik heb de kap er ook afgelaten; de functie is me niet helemaal duidelijk.
![[Afbeelding: kap_resize.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/kap_resize.jpg)
Citaat:
de onderste beugel losmaken en verwijder de luchtmond voor de voeten en draai de schroef los van het beugeltje in de luchtmond.
draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is.
Tip 4:
Redelijk cruciale stap. Ik had bovenstaande niet goed gelezen/begrepen, wat me een hoop ergenis/ongemak heeft opgeleverd.
Het komt er hier op neer dat je de luchtmond voor de voeten verwijdert (zwarte roostertje, zit met 2 clips vast).
Je ziet dan een beugeltje in de luchtmond zitten; dez moet eigenlijk los van de mond (als je de beugel aan het huis laat zitten,
kom je later redelijk klem te zitten...)
"draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is."
Zodoende kun je ook bij de schroef van de beugel in de luchtmond...
![[Afbeelding: mond_resize.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/mond_resize.jpg)
Passagier zijde
Citaat:draai de schoef los van de onderste luchtbuis [schroef zit achter vloerbedekking] en trek deze iets naar beneden zodat hij uit het heaterhuis is.
Tip 5:
Noodzakelijk is dat de onderste luchtbuis los zit (zowel links als rechts). want anders moet je de unit omhoog liften en dat wil (bijna) niet.
(veel vloeken en een paar glazen wijn later wel, maar sneller is om de luchtbuis te lossen...)
Het is weing werk om ook de rest van de middenconsole te verwijderen (metalen frame) en de draden los te trekken van alle verschillende stekkers)
waardoor er veel meer ruimte is om de unit te verwijderen en terug te plaatsen
Als de unit eenmaal op de werkbank ligt (of waar dan ook), let op dat er nog vrij veel vloeistof in de slangen/kachelkraan/radiator zit.
Openmaken met beleid, zodat niet alles in ÃÂÃÂn keer uitelkaar valt en je niet meer weet hoe het ook al weer zat... :-X
Misc. tips
- Label alle losse draden
- Houd alle verschillende schroeven apart en noteer evt waar ze voor waren...
- Zorg voor een voorraadje (5 L) nieuwe koelvloeistof
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)