1 November 2008, 20:52
het is beslist niet mijn bedoeling om wat voor garage of monteur dan ook te betwijfelen, we kunnen tenslotte allemaal een foutje maken.......
zijn de gebruikte kruis-stukken orgineel of imitatie. (imitatie hoeft trouwens niet slechter te zijn)
het kan namelijk wezen dat de maatvoering van de nieuwe kruis-stukken wat kleiner is dan de oude, ik bedoel dan met name de afstand van bovenkant naaldbus tot bovenkant tegenoverliggende naaldbus.
als deze maat kleiner is kan de as uit het midden gaan slingeren>>trillen.
het zou niet de eerste keer wezen dat deze maat niet klopt,het kan ook wezen dat de gaffel uitgebogen is door in / uitpersen (of slaan) waardoor hetzelfde effect ontstaat.
het omgekeerde komt ook voor bij te grote afstand krijg je de seeger-ringen er niet meer in die de naaldbussen op hun plaats houden.
heel soms slijpt men dan de seeger wat dunner aan 1 kant waardoor je ook onbalans kan krijgen.
in de landbouw worden ook veel kruistukken gebruikt bij aftakassen en het inkorten van die assen ( bij nieuwe trekker/machine combinaties ) heeft in het verleden al tot grote trillingsproblemen geleid bij onjuiste montage.
er zijn verhalen bekent van trekkers die een complete versnellingsbakrevisie kregen na vermeende versnellingsbak geluiden.
trillingsgeluid plant zich heel makkelijk voort en komt soms op onverwachte plekken aan het licht terwijl de bron achteraf verderop blijkt te zitten.
maar ja achteraf is het altijd makkelijk praten.......
eregens op internet staat nog een heel mooi verslag van een volvo-perfectionist die zijn as bij meerdere revisiebedrijven bracht voor trillingen.
ik zoek het wel even op en zal dan linken.
zijn de gebruikte kruis-stukken orgineel of imitatie. (imitatie hoeft trouwens niet slechter te zijn)
het kan namelijk wezen dat de maatvoering van de nieuwe kruis-stukken wat kleiner is dan de oude, ik bedoel dan met name de afstand van bovenkant naaldbus tot bovenkant tegenoverliggende naaldbus.
als deze maat kleiner is kan de as uit het midden gaan slingeren>>trillen.
het zou niet de eerste keer wezen dat deze maat niet klopt,het kan ook wezen dat de gaffel uitgebogen is door in / uitpersen (of slaan) waardoor hetzelfde effect ontstaat.
het omgekeerde komt ook voor bij te grote afstand krijg je de seeger-ringen er niet meer in die de naaldbussen op hun plaats houden.
heel soms slijpt men dan de seeger wat dunner aan 1 kant waardoor je ook onbalans kan krijgen.
in de landbouw worden ook veel kruistukken gebruikt bij aftakassen en het inkorten van die assen ( bij nieuwe trekker/machine combinaties ) heeft in het verleden al tot grote trillingsproblemen geleid bij onjuiste montage.
er zijn verhalen bekent van trekkers die een complete versnellingsbakrevisie kregen na vermeende versnellingsbak geluiden.
trillingsgeluid plant zich heel makkelijk voort en komt soms op onverwachte plekken aan het licht terwijl de bron achteraf verderop blijkt te zitten.
maar ja achteraf is het altijd makkelijk praten.......
eregens op internet staat nog een heel mooi verslag van een volvo-perfectionist die zijn as bij meerdere revisiebedrijven bracht voor trillingen.
ik zoek het wel even op en zal dan linken.