1 May 2008, 09:47
Even naar Luxemburg geweest en meteen mis ik een leuk topic.
Begin nou niet aan een M47 .
Zoals iemand op turbobricks al opperde is het een "complete downbuy"
Vaak problemen met de lagers van de 5e versnelling.
Bij een M47 gaat in de hoogste versnelling het vermogen twee keer een hoekje om.
Eerst via de hoofdas. Dan door twee tandwielen naar een secundaire as en dan weer door twee tandwielen
terug naar de hoofdas .
De lagers die die krachten moeten opvangen geven de problemen .
Bij een M45/46 worden in de hoogste versnelling de lagers en tandwielen van de sec. as niet belast .
Ook de constructie van de overdrive is ook gunstig tav lager belastingen .
De ombouw naar een M47 is simpeler, maar niet betrouwbaarder...
Oja ...bij ons op de sloop kost een M46 100 euro ( sloperij Rutte )
Begin nou niet aan een M47 .
Zoals iemand op turbobricks al opperde is het een "complete downbuy"
Vaak problemen met de lagers van de 5e versnelling.
Bij een M47 gaat in de hoogste versnelling het vermogen twee keer een hoekje om.
Eerst via de hoofdas. Dan door twee tandwielen naar een secundaire as en dan weer door twee tandwielen
terug naar de hoofdas .
De lagers die die krachten moeten opvangen geven de problemen .
Bij een M45/46 worden in de hoogste versnelling de lagers en tandwielen van de sec. as niet belast .
Ook de constructie van de overdrive is ook gunstig tav lager belastingen .
De ombouw naar een M47 is simpeler, maar niet betrouwbaarder...
Oja ...bij ons op de sloop kost een M46 100 euro ( sloperij Rutte )
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.

