27 March 2008, 15:22
dat is geen goed plan lijkt mij, de motor is ontworpen met een bepaald thermisch rendement en dat is mede gebaseerd op de bedrijfstemperatuur met de door de fabriek bedachte thermostaat.
je hoort ook wel verhalen over thermostaat helemaal er uit halen maar daar moet je maar eens op googlen geen goed plan.
toch snap ik je zorgen wel maar ik denk dat alles wel los loopt als de radiateur die je gebruikt niet gedeeltelijk is dichtgeslibt, het blok inwendig niet is vervuild en de waterpomp z'n werk nog goed doet.
je kan dus al een hoop voor wezen als je de motor en de radiateur flink doorspoeld.
er zijn ook middelen op de markt die allerlei bende kunnen reinigen die niet in je koelsys. thuishoren.
wat ook nog in de gaten gehouden zou moeten worden is de druk die je sys. op mag bouwen.;
water kookt bij 1000mBar op 100 graden, bij verhoging van druk zal ook het kookpunt toenemen.
fabrikanten maken gebruik van dat effect door een overdruk te laten opbouwen middels een veerbelaste klep in je expansievat of radiateurdop.
als je sys. geen of te weinig druk opbouwt laat je dus kostbare graden liggen tot de kookgrens.
niet dat ik aanbeveel om die grens op te zoeken maar het kan bij een klim of sprint net het verschil zijn in alles uitkotsen of even het rode gebied aantikken en weer netjes terugzakken.
succes met overwegen en bij twijfel net zo lang door-googlen tot je meerdere eensluidende antwoorden vind. (ik ga zelf ook nooit op 1 mening af bij twijfel)
je hoort ook wel verhalen over thermostaat helemaal er uit halen maar daar moet je maar eens op googlen geen goed plan.
toch snap ik je zorgen wel maar ik denk dat alles wel los loopt als de radiateur die je gebruikt niet gedeeltelijk is dichtgeslibt, het blok inwendig niet is vervuild en de waterpomp z'n werk nog goed doet.
je kan dus al een hoop voor wezen als je de motor en de radiateur flink doorspoeld.
er zijn ook middelen op de markt die allerlei bende kunnen reinigen die niet in je koelsys. thuishoren.
wat ook nog in de gaten gehouden zou moeten worden is de druk die je sys. op mag bouwen.;
water kookt bij 1000mBar op 100 graden, bij verhoging van druk zal ook het kookpunt toenemen.
fabrikanten maken gebruik van dat effect door een overdruk te laten opbouwen middels een veerbelaste klep in je expansievat of radiateurdop.
als je sys. geen of te weinig druk opbouwt laat je dus kostbare graden liggen tot de kookgrens.
niet dat ik aanbeveel om die grens op te zoeken maar het kan bij een klim of sprint net het verschil zijn in alles uitkotsen of even het rode gebied aantikken en weer netjes terugzakken.
succes met overwegen en bij twijfel net zo lang door-googlen tot je meerdere eensluidende antwoorden vind. (ik ga zelf ook nooit op 1 mening af bij twijfel)