24 March 2008, 23:46
ik heb dezelfde overwegingen mbt mijn turbodiesel (was gewone diesel)
de radiateur is nog orgineel maar de hoeveelheid af te koelen energie neemt behoorlijk toe.......
ik heb het internet doorgezocht naar bruikbare tips en vond toch wel wat overeenkomstige inzichten;
- het heeft niet veel zin om met thermoswitch lager te gaan zitten dan thermostaatwaarde,de fan zou dan bijna continu gaan draaien(dit vraagt ook energie=warmte)
-het afvoeren van warmte gaat met een groot temp. verschil sneller dan een kleiner verschil in temp. (wel logisch,van 100graden naar 88 geeft meer energie af dan 90naar 88)
-ik trap een open deur in als ik vertel hoe belangrijk het snel bereiken van de juiste temp is....een goed gedimensioneerde koeling helpt hieraan mee.
als de koelvloeistof buiten het blok al betrekkelijk warm is gaat de thermostaat ook beter regelen ipv schommelen (de radiateurhoes is vroeger ook niet helemaal uit de lucht gegrepen)
kortom ik heb aan de hand van mijn lezen op internet gekozen voor een thermoswitch die wat hoger ligt dan de thermostaat (5 graden hoger)
wat je ook nog kunt overwegen is een switch met 2 schakelmomenten, bedoelt voor 2 vinnen.Als je het ene moment dan niet jiust vind pak je gewoon het andere pinnetje.
uit mijn hoofd hebben de meeste VW's een 2 standen switch en kan je ze in div. variaties kopen.De mijne kostte iets van 18 euro bij lasaulec.
in elk geval zou ik er ook een handschakelaar bij plaatsen zodat je zelf de eindcontrole houdt over het inschakelen.
de radiateur is nog orgineel maar de hoeveelheid af te koelen energie neemt behoorlijk toe.......
ik heb het internet doorgezocht naar bruikbare tips en vond toch wel wat overeenkomstige inzichten;
- het heeft niet veel zin om met thermoswitch lager te gaan zitten dan thermostaatwaarde,de fan zou dan bijna continu gaan draaien(dit vraagt ook energie=warmte)
-het afvoeren van warmte gaat met een groot temp. verschil sneller dan een kleiner verschil in temp. (wel logisch,van 100graden naar 88 geeft meer energie af dan 90naar 88)
-ik trap een open deur in als ik vertel hoe belangrijk het snel bereiken van de juiste temp is....een goed gedimensioneerde koeling helpt hieraan mee.
als de koelvloeistof buiten het blok al betrekkelijk warm is gaat de thermostaat ook beter regelen ipv schommelen (de radiateurhoes is vroeger ook niet helemaal uit de lucht gegrepen)
kortom ik heb aan de hand van mijn lezen op internet gekozen voor een thermoswitch die wat hoger ligt dan de thermostaat (5 graden hoger)
wat je ook nog kunt overwegen is een switch met 2 schakelmomenten, bedoelt voor 2 vinnen.Als je het ene moment dan niet jiust vind pak je gewoon het andere pinnetje.
uit mijn hoofd hebben de meeste VW's een 2 standen switch en kan je ze in div. variaties kopen.De mijne kostte iets van 18 euro bij lasaulec.
in elk geval zou ik er ook een handschakelaar bij plaatsen zodat je zelf de eindcontrole houdt over het inschakelen.