19 March 2008, 12:37
??? Ik nu dus een dagje de Volvo op de brug gehad.. En hebben ze vrdme het type plaatje van de bak afgesloopt.. Maar als ik uitga van alle info die ik tot nog toe heb kunnen vinden moet het gewoon een AW70/71 zijn.. Het enige wat ik nu dus weet is dat deze uit een 760 komt het bouwjaar is me nog steeds onbekend.
Ik zie een solenoid met ÃÃn Rode draad en iets verder richting cardan zie ik een 2e schakelaar met een Bruine draad, waarover ik geen documentatie kan vinden. Na wat telefoneren met een Volvo man (Helaas zonder brug of smeerput :-[ ) is die laatste vermoedelijk de schakelaar voor de achteruitrij-verlichting. Maar deze is nergens op aangesloten en toch heb ik achteruitrij-verlichting die werkt. Nu vermoed ik dus weer dat deze bij mij ergens in de schakelmechanisme van de pook wordt geregeld.
Maar goed vermoedens zijn mooi maar weet ik nog steeds niets zeker. Is er hier iemand die dit al eens gezien heeft en zeker "weet" wat die 2e schakelaar moet voorstellen?? Zodat ik daarmee misschien ook +/- een bouwjaar kan vaststellen.
Na nog eens goed zoeken, veel lezen hier op het forum en bedradingschemas bestuderen denk ik tussen de regels door te hebben begrepen.
"Dat ik eigenlijk helemaal geen OD relay cq shakelaar nodig heb om de OD te laten functioneren".
Constant spanning op de solenoid is dus OD engaged en schaked deze de bak gewoon automatisch door bij het bereiken van de juiste snelheid resp. weer terug (met of zonder gebruik van de kickdown). De schakelaar en Relay schakelen de OD dus alleen maar uit voor als je deze niet wil gebruiken en schakeld een OD off lampje in op instrument panel bv. voor het vervoeren of trekken van zwaar materiaal. Nou ben ik dat beslist niet meer van plan om deze auto nog zwaar te belasten ze is nm. gewoon met de VUT en zal de dagen die haar nog resten alleen maar lekker rustig cruisen.
Zit ik hier goed te denken en kan ik gewoon die solenoid zonder omwegen meteen vol op de 12 volt voeding knallen?
Ik zie een solenoid met ÃÃn Rode draad en iets verder richting cardan zie ik een 2e schakelaar met een Bruine draad, waarover ik geen documentatie kan vinden. Na wat telefoneren met een Volvo man (Helaas zonder brug of smeerput :-[ ) is die laatste vermoedelijk de schakelaar voor de achteruitrij-verlichting. Maar deze is nergens op aangesloten en toch heb ik achteruitrij-verlichting die werkt. Nu vermoed ik dus weer dat deze bij mij ergens in de schakelmechanisme van de pook wordt geregeld.
Maar goed vermoedens zijn mooi maar weet ik nog steeds niets zeker. Is er hier iemand die dit al eens gezien heeft en zeker "weet" wat die 2e schakelaar moet voorstellen?? Zodat ik daarmee misschien ook +/- een bouwjaar kan vaststellen.
Na nog eens goed zoeken, veel lezen hier op het forum en bedradingschemas bestuderen denk ik tussen de regels door te hebben begrepen.
"Dat ik eigenlijk helemaal geen OD relay cq shakelaar nodig heb om de OD te laten functioneren".
Constant spanning op de solenoid is dus OD engaged en schaked deze de bak gewoon automatisch door bij het bereiken van de juiste snelheid resp. weer terug (met of zonder gebruik van de kickdown). De schakelaar en Relay schakelen de OD dus alleen maar uit voor als je deze niet wil gebruiken en schakeld een OD off lampje in op instrument panel bv. voor het vervoeren of trekken van zwaar materiaal. Nou ben ik dat beslist niet meer van plan om deze auto nog zwaar te belasten ze is nm. gewoon met de VUT en zal de dagen die haar nog resten alleen maar lekker rustig cruisen.
Zit ik hier goed te denken en kan ik gewoon die solenoid zonder omwegen meteen vol op de 12 volt voeding knallen?

