26 August 2007, 14:19
Het doosje met vacuumaansluitingen op de verdamper dat jij beschrijft is de zogenaamde driewegklep. Deze klep wordt via een ingebouwd relais aangestuurd, vandaar de electrische aansluitingen. De driewegklep zorgt ervoor dat de mechanische afsluitklep in de grote gasvoedingsslang naar het inlaatspruitstuk wordt afgesloten als de motor op benzine loopt en open staat als de motor op gas loopt. Is een beveiliging zodat er geen gas naar de motor gaat als deze op benzine loopt, dus tegen backfire en andere interne ontploffingen.
Het relais op de driewegklep kan kapot gaan, heb ik met mijn Polar 245 1993 ook gehad, op de vreemdste momenten sloeg de afsluitklep in de gasvoedingsslang dan dicht terwijl de motor wel op gas liep.
Je kunt dit controleren door met de kap open te gaan kijken wat de klep doet als je start en overschakelt van gas naar benzine en omgekeerd. Rommel ook eens aan de draden als de motor op gas draait, misschien gaat dan de klep onverhoopt dicht.
De driewegklep is bij een LPG-inbouwer te koop.
Succes.
Het relais op de driewegklep kan kapot gaan, heb ik met mijn Polar 245 1993 ook gehad, op de vreemdste momenten sloeg de afsluitklep in de gasvoedingsslang dan dicht terwijl de motor wel op gas liep.
Je kunt dit controleren door met de kap open te gaan kijken wat de klep doet als je start en overschakelt van gas naar benzine en omgekeerd. Rommel ook eens aan de draden als de motor op gas draait, misschien gaat dan de klep onverhoopt dicht.
De driewegklep is bij een LPG-inbouwer te koop.
Succes.
Nu Volvo V70 D5 maar ooit weer een 240