29 July 2007, 13:03
Hallo allemaal,
zojuist heb ik dit forum ontdekt. Hoewel ik zelf in een ander merk rijd, heeft Volvo wel mijn interesse.
Een kennis van mij die in het buitenland woont heeft mij enige tijd geleden gevraagd of ik zijn Volvo die al een jaar of vijf stilstaat technisch in orde wilde maken en uiteindelijk op nederlands kenteken zetten.
Het betreft een 240 GLT automaat Estate 2,3 vierpitter uit 1988 welke door de kennis in Engeland is gekocht in 1991 toen hij daar werkte. De auto heeft dus een links stuur en staat nog op engels kenteken (F-reg). Omdat de kennis na zijn dienst in Engeland in andere landen heeft gewerkt, staan er nog weinig miles op de teller. Inmiddels 88.000 (slechts!). Verzekeringstechnisch is het niet meer mogelijk om de auto in NL op engels kenteken te rijden.
Omdat het een zeldzame GLT uitvoering is, zitten er de volgende opties op: elektrische ramen, elektrische spiegels, elektrisch schuif/kanteldak, leren bekleding, originele stereo radio, elektrisch verwarmde stoelen, automaat, GLT-velgen (ook wel turbo-velgen genoemd), shadowline uitvoering (geen chroom), koplampwissers.
In maart heb ik de auto uit een caravanstalling opgehaald. Hij stond daar onder de resten van wat eens een zeil is geweest onder het stof en bedekt met kippestront. De leren bekleding was echter nog als nieuw!
Na al de jaren stilstaan zaten alle remmen vast en liep de motor heel slecht. Inmiddels is bij de garage het een en ander gebeurd.
De tank en alle leidingen zijn doorgespoeld en de motor loopt weer prima. Er is een nieuwe accu geinstalleerd en de remmen zijn weer gangbaar gemaakt. Omdat de auto in de weg stond bij de garage heb ik hem onlangs opgehaald. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren: stuurkogel rechtsvoor heeft te veel speling, de koplampen moeten worden vervangen door "europese", de ruitesproeier werkt niet en ik denk dat het verstandig is de distributieriem te vervangen. Of heeft deze auto een distributieketting?
Heeft er toevallig iemand een setje koplampglazen over, en zo ja, is dit gemakkelijk zelf te vervangen?
Overigens heb ik al een paar keer een rondje gereden met de auto, rijdt lekker. De automaat schakelt zijdezacht en alle elektrische opties werken naar behoren. Verder heb ik de auto goed schoongemaakt, gepoetst en de velgen gereinigd.
Hieronder enkele foto's van de Volvo voor en na mijn activiteiten.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
/edit: uiteraard betreft het een rechtsgestuurd exemplaar!
![[Afbeelding: 1000036dh0.jpg]](http://img524.imageshack.us/img524/189/1000036dh0.jpg)
![[Afbeelding: rimg0004vx6.jpg]](http://img503.imageshack.us/img503/3849/rimg0004vx6.jpg)
![[Afbeelding: rimg0006xy0.jpg]](http://img405.imageshack.us/img405/6391/rimg0006xy0.jpg)
![[Afbeelding: 1000087wo2.jpg]](http://img260.imageshack.us/img260/3153/1000087wo2.jpg)
![[Afbeelding: 1000037xn4.jpg]](http://img260.imageshack.us/img260/8654/1000037xn4.jpg)
![[Afbeelding: 1000930mb5.jpg]](http://img409.imageshack.us/img409/7218/1000930mb5.jpg)
![[Afbeelding: 1000937ux9.jpg]](http://img259.imageshack.us/img259/9471/1000937ux9.jpg)
zojuist heb ik dit forum ontdekt. Hoewel ik zelf in een ander merk rijd, heeft Volvo wel mijn interesse.
Een kennis van mij die in het buitenland woont heeft mij enige tijd geleden gevraagd of ik zijn Volvo die al een jaar of vijf stilstaat technisch in orde wilde maken en uiteindelijk op nederlands kenteken zetten.
Het betreft een 240 GLT automaat Estate 2,3 vierpitter uit 1988 welke door de kennis in Engeland is gekocht in 1991 toen hij daar werkte. De auto heeft dus een links stuur en staat nog op engels kenteken (F-reg). Omdat de kennis na zijn dienst in Engeland in andere landen heeft gewerkt, staan er nog weinig miles op de teller. Inmiddels 88.000 (slechts!). Verzekeringstechnisch is het niet meer mogelijk om de auto in NL op engels kenteken te rijden.
Omdat het een zeldzame GLT uitvoering is, zitten er de volgende opties op: elektrische ramen, elektrische spiegels, elektrisch schuif/kanteldak, leren bekleding, originele stereo radio, elektrisch verwarmde stoelen, automaat, GLT-velgen (ook wel turbo-velgen genoemd), shadowline uitvoering (geen chroom), koplampwissers.
In maart heb ik de auto uit een caravanstalling opgehaald. Hij stond daar onder de resten van wat eens een zeil is geweest onder het stof en bedekt met kippestront. De leren bekleding was echter nog als nieuw!
Na al de jaren stilstaan zaten alle remmen vast en liep de motor heel slecht. Inmiddels is bij de garage het een en ander gebeurd.
De tank en alle leidingen zijn doorgespoeld en de motor loopt weer prima. Er is een nieuwe accu geinstalleerd en de remmen zijn weer gangbaar gemaakt. Omdat de auto in de weg stond bij de garage heb ik hem onlangs opgehaald. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren: stuurkogel rechtsvoor heeft te veel speling, de koplampen moeten worden vervangen door "europese", de ruitesproeier werkt niet en ik denk dat het verstandig is de distributieriem te vervangen. Of heeft deze auto een distributieketting?
Heeft er toevallig iemand een setje koplampglazen over, en zo ja, is dit gemakkelijk zelf te vervangen?
Overigens heb ik al een paar keer een rondje gereden met de auto, rijdt lekker. De automaat schakelt zijdezacht en alle elektrische opties werken naar behoren. Verder heb ik de auto goed schoongemaakt, gepoetst en de velgen gereinigd.
Hieronder enkele foto's van de Volvo voor en na mijn activiteiten.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
/edit: uiteraard betreft het een rechtsgestuurd exemplaar!

![[Afbeelding: 1000036dh0.jpg]](http://img524.imageshack.us/img524/189/1000036dh0.jpg)
![[Afbeelding: rimg0004vx6.jpg]](http://img503.imageshack.us/img503/3849/rimg0004vx6.jpg)
![[Afbeelding: rimg0006xy0.jpg]](http://img405.imageshack.us/img405/6391/rimg0006xy0.jpg)
![[Afbeelding: 1000087wo2.jpg]](http://img260.imageshack.us/img260/3153/1000087wo2.jpg)
![[Afbeelding: 1000037xn4.jpg]](http://img260.imageshack.us/img260/8654/1000037xn4.jpg)
![[Afbeelding: 1000930mb5.jpg]](http://img409.imageshack.us/img409/7218/1000930mb5.jpg)
![[Afbeelding: 1000937ux9.jpg]](http://img259.imageshack.us/img259/9471/1000937ux9.jpg)
![[Afbeelding: 1000935nd1.jpg]](http://img409.imageshack.us/img409/7908/1000935nd1.jpg)
UK Volvo 245 GLT 2,3 Aut Estate B230E 131 pk (90.000 miles) 08-1988<br />NL Saab 9-3 2.0 Full Pressure Turbo SE 185 pk / 270 Nm (230k+ kms) 06-1999