12 July 2007, 01:05
Je kan er zo smal en breede banden onderleggen als je zelf wilt.
Echter er is een bepaalde bandbreedte (niet grappig bedoeld
) waarbinnen je moet blijven wil je een goede wegligging hebben.
Neem even een kijkje op deze site; hier kun je echt alles vinden over banden en wielen, TIP!
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html (op ongeveer 2/3 staat de calculator)
Je huidige band is 185 80 R14. De nieuwe band heeft 185 SR15, normaal gesproken is de hoogte 80 als die niet vermeld staat. Dus 80% van de 185 is de wanghoogte van de band, dus die omtrek is inderdaad iets groter als je het optelt bij de 15" van de velg. Zo kun je berekenen dat er ongeveer 4% afwijking is ten opzichte van wat je eerst had.
makkelijke berekening: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Een P1800 heeft geen stuurbekrachtiging, vandaar dat de verkoper er waarschijnlijk smalle banden om heeft gelegd, zodat het sturen makkelijker gaat. Op de eerder genoemde site kan je ook lezen welke banden er op een bepaalde breedte van een velg kunnen.
Echter er is een bepaalde bandbreedte (niet grappig bedoeld

Neem even een kijkje op deze site; hier kun je echt alles vinden over banden en wielen, TIP!
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html (op ongeveer 2/3 staat de calculator)
Je huidige band is 185 80 R14. De nieuwe band heeft 185 SR15, normaal gesproken is de hoogte 80 als die niet vermeld staat. Dus 80% van de 185 is de wanghoogte van de band, dus die omtrek is inderdaad iets groter als je het optelt bij de 15" van de velg. Zo kun je berekenen dat er ongeveer 4% afwijking is ten opzichte van wat je eerst had.
makkelijke berekening: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Een P1800 heeft geen stuurbekrachtiging, vandaar dat de verkoper er waarschijnlijk smalle banden om heeft gelegd, zodat het sturen makkelijker gaat. Op de eerder genoemde site kan je ook lezen welke banden er op een bepaalde breedte van een velg kunnen.