13 January 2007, 19:45
Het enige dat ik kan bedenken is dat deze bougie minder afkoeling heeft van de kern. Een zogezegde hetere bougie. Electronen laten zich makkelijker van een heet oppervlak afknallen. Daardoor kan je dus een betere vonk krijgen. Maar pas op: Een verkeerde bougie kan gaten in de zuiger veroorzaken als deze zo heet blijft dat ze nagloeid. Ook kan ze voortijdig het leven laten.
Een cilinder die niet meeloopt door een te zwakke vonk werkt niet mee, maar werkt tegen. Zo kost iedere misfire nogal wat brandstof en kan je, als je ontsteking niet optimaal is, best wel wat besparen. Persoonlijk geloof ik niet in betere bougie's.
Wel is het zo dat hoe hoger de vonkenergie, hoe sneller de bougie slijt. Daarom worden speciale bougies gemonteerd met een platina coating. Volgens mij een beetje onnodig voor de 240 rijder.
Een cilinder die niet meeloopt door een te zwakke vonk werkt niet mee, maar werkt tegen. Zo kost iedere misfire nogal wat brandstof en kan je, als je ontsteking niet optimaal is, best wel wat besparen. Persoonlijk geloof ik niet in betere bougie's.
Wel is het zo dat hoe hoger de vonkenergie, hoe sneller de bougie slijt. Daarom worden speciale bougies gemonteerd met een platina coating. Volgens mij een beetje onnodig voor de 240 rijder.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl