9 January 2007, 23:27
Dan zou je idd meer power kunnen krijgen.
Maar als leek meen ik dat er een vaste relatie bestaat tussen de toeren van de motor en de omwentelingen van de wielen (de overbrenging).
Dan zou je, in de zelfde versnelling, nog steeds evenveel motoromwentelingen nodig hebben voor 100km, en dus ook evenveel brandstof erin spuiten?
Die verhoogde efficientie zou dan vooral zitten in meer power en trekkracht, niet in minder toeren of minder brandstof.
Maar misschien vergis ik me of sla ik wat stappen over. Want zoals ik al zei, ik ben maar een leek...
Maar als leek meen ik dat er een vaste relatie bestaat tussen de toeren van de motor en de omwentelingen van de wielen (de overbrenging).
Dan zou je, in de zelfde versnelling, nog steeds evenveel motoromwentelingen nodig hebben voor 100km, en dus ook evenveel brandstof erin spuiten?
Die verhoogde efficientie zou dan vooral zitten in meer power en trekkracht, niet in minder toeren of minder brandstof.
Maar misschien vergis ik me of sla ik wat stappen over. Want zoals ik al zei, ik ben maar een leek...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005