28 October 2006, 19:08
Bozzma schreef:KG levert cilinderkoppen in diverse stages. Deze varieren van origineel, licht geflowed tot supersize kleppen. Ik heb bijvoorbeeld 38mm uitlaatkleppen tegen 46mm inlaat. 35/44 is standaard. Wat leuk is: de nummers op de klepsteel verwijzen naar de originele kleppen. Vermoedelijk hebben ze dus ruwe kleppen gebruikt en deze later op maat gedraaid. Ik rij geen VOC, dus op mijn Volf is het geen probleem.
Ik ken een 240 die op turbo injectoren loopt en het ding loopt pisrijk. Het lambdalampje is dan ook niet meer uit te krijgen. Bovendien is het raar dat de boel heel blijft want de injectoren zijn maar 4 ohm tegen 16 origineel. Wat je zou kunnen doen is een wideband lambda sensor monteren en de narowband uitgang programeren met een ander switchpoint (niet stochio maar 1:13,5). Eigenlijk dien je dan nogal een weg te volgen:
1: stuur een stochio signaal van de lambdasensor de computer in en ga kijken wat het mengsel doet.
2. stem de injector af zodat deze zonder correctie van de lambdasensor al in de buurt van een goed mengsel zit.
3. vervang de narrowband sensor door de wideband en proggel het switchpoint goed in.
4. Je hebt nu een standaard LH dat denk dat ie netjes stochio aan het sturen is, maar stiekum toch 1:13,5 draait. De correctie valt nu binnen de normen en de computer zal niet in noodloop gaan.
5. Slijtage van de motor blijft binnen de perken. Vermoedelijk lost de olielaag van het blok op door het veel te rijke mengsel (bij mij ook gebeurd) bij gebruik van 300 c c injectoren. Door de injectoren op werkelijke waarden te matchen heb je dat probleem in mindere mate.
Het is nog wel experimenteel, want ik weet niet wat LH doet met open en closed loop. Ik weet ook niet wat voor aanpassingen LH doet als het lambdalampje brand. Ik zou graag meer weten over het systeem maar ik hoop er in de winter aan te gaan scopen.
hoe hoog is de benzine druk van die 240? scheelt ook bergen namelijk !!