4 September 2006, 12:08
Even vermelden:
Met de gasklep dicht is de motor niet in staat de cilinder volledig te vullen met lucht. Er kan dus ook weinig samengeperst worden. De compressie wordt daarom altijd gemeten als de gasklep(pen) open staan.
Compressiedruk is wel interessant, maar de verschillen in drukken zijn eigenlijk leuker om op te merken (of minder leuk....). Dat betekent dat een motor plaatselijk schade heeft, een klep lekt of een lekke koppakking heeft.
Er bestaat ook nog een 2e test. Dit is een cilinderlektest. Men zet dan de ruimte onder druk en kijkt hoeveel de cilinder weglekt. Deze methode is beter geschikt om lekkende kleppen, gebroken zuigerveren e.d. op te sporen.
Koude en warme motor, klepspeling, gasklepstand, staat van het luchtfilter, snelheid van de starter kunnen allemaal invloed hebben op de einddruk. Een verschilmeting is dus eigenlijk interessanter dan een drukmeting. Maar als de druk onder de 10 bar gaat raken kan je wel spreken van een versleten, danwel defecte motor. Maar dit had je dan al lang gemerkt aan het olieverbruik (meer dan 1 liter per 1000km is algemeen de norm voor een afspraak bij Bert Heinekamp http://www.hrw-revisie.nl/ ) en de hoge carterdruk.
Met de gasklep dicht is de motor niet in staat de cilinder volledig te vullen met lucht. Er kan dus ook weinig samengeperst worden. De compressie wordt daarom altijd gemeten als de gasklep(pen) open staan.
Compressiedruk is wel interessant, maar de verschillen in drukken zijn eigenlijk leuker om op te merken (of minder leuk....). Dat betekent dat een motor plaatselijk schade heeft, een klep lekt of een lekke koppakking heeft.
Er bestaat ook nog een 2e test. Dit is een cilinderlektest. Men zet dan de ruimte onder druk en kijkt hoeveel de cilinder weglekt. Deze methode is beter geschikt om lekkende kleppen, gebroken zuigerveren e.d. op te sporen.
Koude en warme motor, klepspeling, gasklepstand, staat van het luchtfilter, snelheid van de starter kunnen allemaal invloed hebben op de einddruk. Een verschilmeting is dus eigenlijk interessanter dan een drukmeting. Maar als de druk onder de 10 bar gaat raken kan je wel spreken van een versleten, danwel defecte motor. Maar dit had je dan al lang gemerkt aan het olieverbruik (meer dan 1 liter per 1000km is algemeen de norm voor een afspraak bij Bert Heinekamp http://www.hrw-revisie.nl/ ) en de hoge carterdruk.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl