20 August 2006, 10:35
ATE en GIRLING zijn de twee types remsystemen van de Volvo 240.
Als je goed op de klauw kijkt zie je ergens en rondje met een G erin of ergens in kleine letters ATE erop staan. Ik vermoed dat jij ATE nodig hebt.
Is je remschijf erg ingelopen? Als de dikte nog goed is en hij slechts licht ingelopen is hoef je niet perse nieuwe schijven te monteren.
Als de nippel van de remleiding aan de remklauw er wat roestig uitziet en mogelijk moeilijk zonder schade los te draaien, dan zou ik hem daar niet losmaken.
Als je het clipje waarmee de remleiding op de achteras geborgd is verwijdert dan heb je genoeg speling om de remklauw met de remleiding er nog aan los te maken en van de remschijf af te schuiven zonder dat de leiding los hoeft. Een voordeel hierbij is dat je de remmen niet hoeft te ontluchten zolang de leiding niet los is geweest !
Je kunt vervolgens de oude remschijf losmaken en de nieuwe erop zetten en dan de remklauw weer over de remschijf heen schuiven en de 2 bouten door de klauw vastdraaien.
Zorg wel dat je een doos of iets anders bij de hand hebt om de remklauw met leiding op te leggen zodat deze niet onnodig helemaal naar beneden door gaat hangen.
Als je goed op de klauw kijkt zie je ergens en rondje met een G erin of ergens in kleine letters ATE erop staan. Ik vermoed dat jij ATE nodig hebt.
Is je remschijf erg ingelopen? Als de dikte nog goed is en hij slechts licht ingelopen is hoef je niet perse nieuwe schijven te monteren.
Als de nippel van de remleiding aan de remklauw er wat roestig uitziet en mogelijk moeilijk zonder schade los te draaien, dan zou ik hem daar niet losmaken.
Als je het clipje waarmee de remleiding op de achteras geborgd is verwijdert dan heb je genoeg speling om de remklauw met de remleiding er nog aan los te maken en van de remschijf af te schuiven zonder dat de leiding los hoeft. Een voordeel hierbij is dat je de remmen niet hoeft te ontluchten zolang de leiding niet los is geweest !
Je kunt vervolgens de oude remschijf losmaken en de nieuwe erop zetten en dan de remklauw weer over de remschijf heen schuiven en de 2 bouten door de klauw vastdraaien.
Zorg wel dat je een doos of iets anders bij de hand hebt om de remklauw met leiding op te leggen zodat deze niet onnodig helemaal naar beneden door gaat hangen.

