19 August 2006, 10:15
Het is inderdaad niet moeilijk.
Met een tang eerst de borgveertjes uit de pennen trekken.
Vervolgens met een drevel en hamer de pennen eruit tikken. Die kun je er maar langs EEN kant uittikken.
Let op dat bij het terugtikken van de eerste pen het ijzeren plaatje tegen het piepen van de remmen en de twee veertjes die de remblokken aandrukken losspringen.
Nu kun je zien hoeveel voering er nog op de remblokken zit.
Als er een van de twee VEEL harder is versleten is waarschijnlijk aan die zijde de zuiger in de remklauw blijven aanlopen tegen het remblokje.
Die moet je dan eerst weer goed gangbaar maken voordat je nieuwe blokken erin steekt.
Als je geluk hebt hoeft de remklauw er niet perse af: als je een versleten remblokje in de klauw steekt kun je op het rempedaal pompen tot je volle druk hebt.
Vervolgens met grote schroevedraaier en een grote tang de zuiger in de klauw weer helemaal terugduwen en dit een aantal malen herhalen totdat de zuiger weer soepel heen en weer gaat.
Nooit gaan pompen zonder dat er een remblokje in de klauw zit want dan knalt de zuiger eruit
hock:
Blijft een van de twee zuigers zeer stroef gaan of vastzitten dan zul je toch de remklauw moeten demonteren en reviseren.
Als dit in orde is kun je de nieuwe blokken monteren. De nieuwe blokken even opruwen met schuurpapier en alles weer in elkaar zetten in omgekeerde volgorde.
In het begin kan de auto iets minder goed remmen en het pedaal iets sponzig aanvoelen omdat de blokken nog in moeten lopen. Probeer dit "inloopproces" niet te versnellen door extra hard en langdurig te gaan remmen! Na een relatief korte periode remt je auto weer als voorheen of beter
Met een tang eerst de borgveertjes uit de pennen trekken.
Vervolgens met een drevel en hamer de pennen eruit tikken. Die kun je er maar langs EEN kant uittikken.
Let op dat bij het terugtikken van de eerste pen het ijzeren plaatje tegen het piepen van de remmen en de twee veertjes die de remblokken aandrukken losspringen.
Nu kun je zien hoeveel voering er nog op de remblokken zit.
Als er een van de twee VEEL harder is versleten is waarschijnlijk aan die zijde de zuiger in de remklauw blijven aanlopen tegen het remblokje.
Die moet je dan eerst weer goed gangbaar maken voordat je nieuwe blokken erin steekt.
Als je geluk hebt hoeft de remklauw er niet perse af: als je een versleten remblokje in de klauw steekt kun je op het rempedaal pompen tot je volle druk hebt.
Vervolgens met grote schroevedraaier en een grote tang de zuiger in de klauw weer helemaal terugduwen en dit een aantal malen herhalen totdat de zuiger weer soepel heen en weer gaat.
Nooit gaan pompen zonder dat er een remblokje in de klauw zit want dan knalt de zuiger eruit
hock: Blijft een van de twee zuigers zeer stroef gaan of vastzitten dan zul je toch de remklauw moeten demonteren en reviseren.
Als dit in orde is kun je de nieuwe blokken monteren. De nieuwe blokken even opruwen met schuurpapier en alles weer in elkaar zetten in omgekeerde volgorde.
In het begin kan de auto iets minder goed remmen en het pedaal iets sponzig aanvoelen omdat de blokken nog in moeten lopen. Probeer dit "inloopproces" niet te versnellen door extra hard en langdurig te gaan remmen! Na een relatief korte periode remt je auto weer als voorheen of beter

