13 July 2006, 13:20
0.40 klepspeling is enorm.. Maar Volvo schrijft inderdaad 0.45 voor. Waarom zoveel ?
Persoonlijk denk ik dat het komt door de nokkenas/klepstelplaatjes constructie. Op deze manier is de nokkenas redelijk ongevoelig voor slijtage en staat de klep lange tijd hard in de zetel geklemd waardoor deze goed kan koelen. De klep zal daardoor nooit verbranden en de nokkenas ook niet doorslijten. Maar... Is 0.45 NODIG ?
Bovendien dien je de PRV ook met zo'n enorme speling af te stellen.. En daar zit een andere constructie in..
0.10 voor de inlaat en 0.15/0.25 voor de uitlaat wordt veel vaker toegepast.
Zou dat kunnen bij de B2XX blokken ? Of gaat er dan wat stuk ?
Persoonlijk denk ik dat het komt door de nokkenas/klepstelplaatjes constructie. Op deze manier is de nokkenas redelijk ongevoelig voor slijtage en staat de klep lange tijd hard in de zetel geklemd waardoor deze goed kan koelen. De klep zal daardoor nooit verbranden en de nokkenas ook niet doorslijten. Maar... Is 0.45 NODIG ?
Bovendien dien je de PRV ook met zo'n enorme speling af te stellen.. En daar zit een andere constructie in..
0.10 voor de inlaat en 0.15/0.25 voor de uitlaat wordt veel vaker toegepast.
Zou dat kunnen bij de B2XX blokken ? Of gaat er dan wat stuk ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl