Wat je met de koppelingspedaal bewerkt, is de schotelveer in de drukgroep, waardoor de koppelingsplaat niet meer klem zit tussen vliegwiel en drukgroep. Dat gedeelte loopt als een tierelier bij jouw koppeling. ALs de druk van de plaat is, moet deze vervolgens iets van het vliegwiel los raken. Zodat de tandwielen in de bak ontlast raken en je kan schakelen zonder kraken.
ALs de plaat door te weinig smering op de ingaande as blijft hangen/slepen tegen het vliegwiel aan, blijft er een zekere mate van belasting op de bak staan en gaat het schakelen net niet geweldig.
Plaatje erbij: https://www.sachsperformance.com/en/sach...-disengage
Het toppunt van knullig zou zijn als de koppelingsplaat achterstevoren is gemonteerd maar ik kan me niet voorstellen hoe en of de koppeling dan werkt.
Stel dat je het ding uit elkaar hebt, kijk dan ook of de buis waar het druklager over glijdt, gesmeerd is, en het draaipunt van de ontkoppelarm. ALlemaal lichtjes in hetzelfde vet zetten, molykote.
ALs de plaat door te weinig smering op de ingaande as blijft hangen/slepen tegen het vliegwiel aan, blijft er een zekere mate van belasting op de bak staan en gaat het schakelen net niet geweldig.
Plaatje erbij: https://www.sachsperformance.com/en/sach...-disengage
Het toppunt van knullig zou zijn als de koppelingsplaat achterstevoren is gemonteerd maar ik kan me niet voorstellen hoe en of de koppeling dan werkt.
Stel dat je het ding uit elkaar hebt, kijk dan ook of de buis waar het druklager over glijdt, gesmeerd is, en het draaipunt van de ontkoppelarm. ALlemaal lichtjes in hetzelfde vet zetten, molykote.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

