30 January 2024, 21:35
Brom kan idd vervelend zijn. En als je er eenmaal aan ergert, dan wordt het alleen maar erger....
Nog wat vragen die je je kunt stellen:
- varieert het geluid met snelheid, of met toertal, of met de ondergrond (glad asfalt vs klinkers) of juist alleen bij drempels. Geeft een beetje idee waar je in moet zoeken. Maar zegt ook niet alles.
En komt het van voor, links, rechts, achter? Al zegt dat ook weer niet alles. Ik had lange tijd een vervelend tikje, bijna een rateltje als ik stilstond met draaiende motor. Klonk als in/onder dashboard. Bleek de terugslagklep van het vaccum op de rembekrachtiger, klonk gewoon ekker door tot onder dashboard.
Mijn auto is wel wat stiller geworden sinds ik de (toen ruim 40 jaar oude) rubbers van achterophanging heb vervangen. Scheelde stukje geklepper, getik en gebrom.
En de AW71 zorgt ook voor minder herrie dan met de BW55. Scheelt ca 30% toeren op kruissnelheid.
Nog wat vragen die je je kunt stellen:
- varieert het geluid met snelheid, of met toertal, of met de ondergrond (glad asfalt vs klinkers) of juist alleen bij drempels. Geeft een beetje idee waar je in moet zoeken. Maar zegt ook niet alles.
En komt het van voor, links, rechts, achter? Al zegt dat ook weer niet alles. Ik had lange tijd een vervelend tikje, bijna een rateltje als ik stilstond met draaiende motor. Klonk als in/onder dashboard. Bleek de terugslagklep van het vaccum op de rembekrachtiger, klonk gewoon ekker door tot onder dashboard.
Mijn auto is wel wat stiller geworden sinds ik de (toen ruim 40 jaar oude) rubbers van achterophanging heb vervangen. Scheelde stukje geklepper, getik en gebrom.
En de AW71 zorgt ook voor minder herrie dan met de BW55. Scheelt ca 30% toeren op kruissnelheid.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

