19 December 2023, 11:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 December 2023, 11:48 door Marc1970.)
Eh nee, het motoroliepeil en de koppeling hebben weinig met elkaar te maken.
Op zich zijn Volvo's erg goed in het zelf verhelpen van problemen maar deze is redelijk onverklaarbaar. Enige zou een "niet over de splines schuivende" koppelingsplaat kunnen zijn. Zou op den duur steeds vervelender kunnen worden.
Hier bij "Koppeling ontkoppelt niet" staat een foto van de splines waar een beetje vet op hoort: https://www.sachsperformance.com/nl/sach...g-diagnose "Vet het naafprofiel" heet het dan.
Om het definitief te verhelpen is demontage vd hele koppeling nodig. Om het tijdelijk te verhelpen als-ie weer 'plakt', waarschijnlijk ff een dot gas, in z'n vrij en de koppeling ingetrapt, een goed begin. Of opnieuw starten, geeft ook een goeie slinger aan alle onderdelen op en aan het vliegwiel.
Op zich zijn Volvo's erg goed in het zelf verhelpen van problemen maar deze is redelijk onverklaarbaar. Enige zou een "niet over de splines schuivende" koppelingsplaat kunnen zijn. Zou op den duur steeds vervelender kunnen worden.
Hier bij "Koppeling ontkoppelt niet" staat een foto van de splines waar een beetje vet op hoort: https://www.sachsperformance.com/nl/sach...g-diagnose "Vet het naafprofiel" heet het dan.
Om het definitief te verhelpen is demontage vd hele koppeling nodig. Om het tijdelijk te verhelpen als-ie weer 'plakt', waarschijnlijk ff een dot gas, in z'n vrij en de koppeling ingetrapt, een goed begin. Of opnieuw starten, geeft ook een goeie slinger aan alle onderdelen op en aan het vliegwiel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969