18 December 2023, 23:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2023, 23:43 door Marc1970.)
Dat de bak onder de olie zit is niet ongewoon, dat kan van jaren zijn.
Ik denk eerder dat je koppeling kapot is, kabel gebroken, los geraakt van de hevel, hevel gebarsten of verbogen, draaipunt erdoor heen, dat soort narigheid.
Je kan nog prima rijden met het ding als het echt moet, starten in de eerste versnelling (zorg dat er ruimte is vóór je auto), optrekken, gas los, en de pook stevig tegen 2 drukken en zonder twijfel doorduwen, etc. Terugschakelen is wat lastiger, uit de versnelling trekken, gas geven om de toeren te verhogen, en naar de lagere versnelling drukken. Achteruit is niet te doen.
Kruip s onder auto, links en trek s aan alle zichtbare koppelingsdelen. Alles moet met elkaar verbonden zijn en een soort weerstand bieden, maar wel iets bewegen. Laat iemand op de pedaal drukken en kijk of de arm mee beweegt.
De levensduur van versnellingsbakken wordt wel vrij snel minder als je schakelt zonder koppeling, uiteraard.
Ik denk eerder dat je koppeling kapot is, kabel gebroken, los geraakt van de hevel, hevel gebarsten of verbogen, draaipunt erdoor heen, dat soort narigheid.
Je kan nog prima rijden met het ding als het echt moet, starten in de eerste versnelling (zorg dat er ruimte is vóór je auto), optrekken, gas los, en de pook stevig tegen 2 drukken en zonder twijfel doorduwen, etc. Terugschakelen is wat lastiger, uit de versnelling trekken, gas geven om de toeren te verhogen, en naar de lagere versnelling drukken. Achteruit is niet te doen.
Kruip s onder auto, links en trek s aan alle zichtbare koppelingsdelen. Alles moet met elkaar verbonden zijn en een soort weerstand bieden, maar wel iets bewegen. Laat iemand op de pedaal drukken en kijk of de arm mee beweegt.
De levensduur van versnellingsbakken wordt wel vrij snel minder als je schakelt zonder koppeling, uiteraard.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

