9 June 2023, 11:16
(25 September 2021, 08:55)Marc1970 schreef: Nee, de richting die de rotor op draait kan niet veranderen, tenzij de hele motor de andere kant op draait. Dat zou echt wel heel knap slecht afgesteld zijn.Ik ben zo'n goeroe daar..
ZOals Ron Kwas zegt: Firing order for B18/20 motors is 1-3-4-2, cylinder closest to radiator is NO.1, a quality beer smells and tastes good even at room temperature and, distributor rotation is counter-clockwise (CCW). https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...cratch.htm
En ik ben het op alle punten met hem eens!
Er zijn wel twee soorten contactpuntjes, gespiegeld zeg maar want er zijn vacuum vervroegende en verlatende verdelers. Er is zodoende een enorme diversiteit aan onderdelen en onderdeelnummers. Eén onderdeel kan 6 nummers hebben en soms wel 60 en van allerlei leveranciers, maar één nummer kan nooit twee onderdelen zijn.
Let op dat alle bouten en moeren van een inch systeem komen (en je SAE/AF 3/8", 1/2" en 5/8" sleutels nodig hebt ipv 10, 13 en 17), behalve de bout onderaan de verdeler, die is van Bosch en dus metrisch.
Je mag PM'en wat je wilt maar ik vind het veel leuker babbelen via het forum. Er zijn geen domme vragen (zeker niet over zoiets mega ingewikkelds als de 140) en er zijn altijd meer mensen die er vanaf weten.
Plaats gerust foto's van je verdeler en andere ouwe oliekoek die je tegenkomt.
Stel dat je in de buurt woont van één van die webshops, het zijn ook echte garages in de echte wereld zeg maar, en ze kennen die motoren met hun ogen dicht.
De VKV heeft ook een forum, met minstens een dozijn goeroes, en heel veel van die mensen zijn blij even bij je auto te komen kijken als je in de buurt woont (ik ook bijvoorbeeld). De Volvo wereld kent een enorme verscheidenheid aan zelf-sleutelaars, misschien wel de meeste van Nederland.
https://allesvooruwvolvo.nl/
https://www.toncar.nl/
https://www.tomsclassics.nl/
Volvo Lotte
hoor ik ook sympa verhalen over en zitten al decennia met hun neus onder motorkappen.
Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk