29 September 2022, 12:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 September 2022, 13:01 door Marc1970.)
Hoe zou ik dat doen met een laser.
Ik zou beginnen met twee auto's naast elkaar zonder deuren, klep, binnenbekleding (lasspetters maken lelijke gaten) en glas op een vlakke vloer, de laser ertussen en dan maar passen en meten. De dorpels zijn een goed referentiepunt voor de lengterichting. Dwarsop kan je de onderkant van de deuropeningen gebruiken (dat de laser die precies mist dus, of je hangt er een plakbandje aan), of leg je een laaaange waterpas op de (verlengde) laadvloer en evt. over de voorschermen. AFstemmen doe je met zakken zand of zo iets.
DIe laser zal binnendoor ook de 'verre' stijlen markeren dus dan heb je ze alle 8. Je kan zelfs nog met een waterpas en een spiegeltje de laser op de 'schaduwkant' laten schijnen.
De A stijl is veruit de moeilijkste om horizontaal door te zagen, gewoon omdat die de grootste omtrek heeft. Beetje grote slijpschijf zou wel handig zijn daarvoor. 'RVS' schijfjes.
Doorzagen op comfortabele werkhoogte maar zo hoog mogelijk, scheelt weer kilo's. Los erop zetten. Eventueel een LV en RA deur erin als extra controle, maar dat gaat gewoon passen. Eenmaal doorgezaagd is er verder eigenlijk geen enkele manier meer om de hoogte te controleren, that's it. Mik op een kleine mm te krap, dat vul je weer op met lasdraad.
Kan nie missen eigenlijk! De vormvastheid van 140-240's over de jaren is werkelijk verbazingwekkend, ook de puntlassen zitten vaak van 1967 tot 1993 op dezelfde plek. Als je nu een ruit-in-rubber hebt, moet je de raamopening wat vergroten in het nieuwe deel, kan allemaal. Alleen nog ff doen.
Ik zou beginnen met twee auto's naast elkaar zonder deuren, klep, binnenbekleding (lasspetters maken lelijke gaten) en glas op een vlakke vloer, de laser ertussen en dan maar passen en meten. De dorpels zijn een goed referentiepunt voor de lengterichting. Dwarsop kan je de onderkant van de deuropeningen gebruiken (dat de laser die precies mist dus, of je hangt er een plakbandje aan), of leg je een laaaange waterpas op de (verlengde) laadvloer en evt. over de voorschermen. AFstemmen doe je met zakken zand of zo iets.
DIe laser zal binnendoor ook de 'verre' stijlen markeren dus dan heb je ze alle 8. Je kan zelfs nog met een waterpas en een spiegeltje de laser op de 'schaduwkant' laten schijnen.
De A stijl is veruit de moeilijkste om horizontaal door te zagen, gewoon omdat die de grootste omtrek heeft. Beetje grote slijpschijf zou wel handig zijn daarvoor. 'RVS' schijfjes.
Doorzagen op comfortabele werkhoogte maar zo hoog mogelijk, scheelt weer kilo's. Los erop zetten. Eventueel een LV en RA deur erin als extra controle, maar dat gaat gewoon passen. Eenmaal doorgezaagd is er verder eigenlijk geen enkele manier meer om de hoogte te controleren, that's it. Mik op een kleine mm te krap, dat vul je weer op met lasdraad.
Kan nie missen eigenlijk! De vormvastheid van 140-240's over de jaren is werkelijk verbazingwekkend, ook de puntlassen zitten vaak van 1967 tot 1993 op dezelfde plek. Als je nu een ruit-in-rubber hebt, moet je de raamopening wat vergroten in het nieuwe deel, kan allemaal. Alleen nog ff doen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

