5 July 2006, 00:15
Een fannetje aanzetten als het metertje te warm aanwijst.... Dat ga je vergeten.. Hoe kostbaar je motor ook is.
Je kan beter de bovenste koelslang doorsnijden, een buisje halen met een t-stuk waarin een thermocontact-schakelaar past en deze via een relais schakelend rechtstreeks op de accu aansluiten (wel afzekeren !). Dan blaast je fannetje de radiateur koel als het nodig is. En warm water heeft net als warme lucht de eigenschap naar boven te gaan. Verbaas je dus niet dat als je de auto stil zet na enkele minuten de fan aanslaat.
Er zijn nog meer voordelen... De fan draait enkel mee als het nodig is. Dit scheelt veel geluid tijdens het rijden op de snelweg. En de opbrengst van de fan is veel hoger dan de visco-fan op stationair toerental.
Het doorrijden met een te hete motor is niet zo best. De cilinderkop wordt plaatselijk zeer heet waardoor deze erg gaat trekken en werken. De koppakking kan tussen de kop en het blok worden weggeduwd en de kop kan gaan scheuren. Van wat ik heb begrepen zijn de Volvo koppen weinig gevoelig maar alles kan kapot.
Je kan beter de bovenste koelslang doorsnijden, een buisje halen met een t-stuk waarin een thermocontact-schakelaar past en deze via een relais schakelend rechtstreeks op de accu aansluiten (wel afzekeren !). Dan blaast je fannetje de radiateur koel als het nodig is. En warm water heeft net als warme lucht de eigenschap naar boven te gaan. Verbaas je dus niet dat als je de auto stil zet na enkele minuten de fan aanslaat.
Er zijn nog meer voordelen... De fan draait enkel mee als het nodig is. Dit scheelt veel geluid tijdens het rijden op de snelweg. En de opbrengst van de fan is veel hoger dan de visco-fan op stationair toerental.
Het doorrijden met een te hete motor is niet zo best. De cilinderkop wordt plaatselijk zeer heet waardoor deze erg gaat trekken en werken. De koppakking kan tussen de kop en het blok worden weggeduwd en de kop kan gaan scheuren. Van wat ik heb begrepen zijn de Volvo koppen weinig gevoelig maar alles kan kapot.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl