14 November 2021, 21:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2021, 21:35 door Marc1970.)
Sinterklaastip: Het Beste autohandboek, ANWB, oubollig boek met precies de juiste terminologie voor onze auto. Inlaat is waar de carburateur op zit en dan in vieren verdeeld raakt, rembekrachtiger is een zwarte koektrommel op zn kant waar de rempedaal in gaat, carterventilatie is die slang vanaf de olievuldop.
Luchtlekken kan je horen als de motor draait, in dit geval wat lastig dus. Goed kijken helpt ook. Laat het luchtlekken maar ff.
Ja je hebt of LPG of benzine nodig, maar in ons geval heeft de motor een carburateur met onderin een klein bakje benzinevoorraad, de vlotterkamer. Deze moet je leegrijden vóór je op LPG kan rijden (twee brandstoffen is te veel rijk mengsel), het leegrijden duurt 200-500 meter zoiets.
Het wisselsysteem is erg primitief, met kleppen en stroomdraadjes en meest ook nog een voorziening om de LPG af te laten slaan wanneer de motor onverwacht afslaat (omdat anders je hele LPG tank langzaam leeg dampt). Zekeringen zitten er ook nog wel s in.
Gevolg is dat als je de auto op benzine wegzet, je alleen op benzine kan starten (want de vlotterkamer zit nog vol van de dag ervoor). ALs je m op LPG wegzet, is het weer lastig starten op benzine, omdat de vlotterkamer eerst volgepompt moet worden (kan lang duren met het toerental vd startmotor).
ALs de benzinepomp intern lekt, loopt er benzine in het carter en staat de motorolie 1. erg hoog 2. is sterk verdund en 3. stinkt naar benzine
Oh ja, voor het leegrijden heeft de LPG schakelaar dus die 3 standen, de middelste stand is 'niks geen brandstof'. Op zich een handige stand om een verzopen motor te verhelpen.
Nog een complicatie bij het koud starten op LPG is dat de verdamping van vloeibaar naar gas veel warmte vraagt en die onttrokken wordt aan de verdamper zelf, die is daarvoor aangesloten op het koelwater (verwarmwater dus) vd motor. Maar, zolang de motor koud is, is er geen warmte voor de verdamping en bevriest de verdamper letterlijk na een minuut of 5 doorstarten en werkt er niks meer. De rijp staat er dan op. Je kan wachten tot ie weer ontdooit of naar binnen lopen voor een keteltje warm water, om er over heen te gieten.
Hoe check je iets? LPG systeem kan je best dicht laten, zeker het deel t/m de verdamper staat een hoop druk op. Overige slangen kan je losmaken, klepjes kan je doorblazen, 12V kan je controleren door er een testlampje tussen te schuiven (zelf maken van 12V lampje, fittinkje, draadje, allerlei mannetje/vrouwtje stekkertjes) of, nog een Sinterklaastip, de mulitimetert!
En blijf met metalen gereedschap uit de buurt van de pluspool op de startmotor en de accu, als je kortsluiting maakt met één van die punten heb je een enorme vonk en heel heet gereedschap in je handen.
Nou ben ik klaar met editen.
Luchtlekken kan je horen als de motor draait, in dit geval wat lastig dus. Goed kijken helpt ook. Laat het luchtlekken maar ff.
Ja je hebt of LPG of benzine nodig, maar in ons geval heeft de motor een carburateur met onderin een klein bakje benzinevoorraad, de vlotterkamer. Deze moet je leegrijden vóór je op LPG kan rijden (twee brandstoffen is te veel rijk mengsel), het leegrijden duurt 200-500 meter zoiets.
Het wisselsysteem is erg primitief, met kleppen en stroomdraadjes en meest ook nog een voorziening om de LPG af te laten slaan wanneer de motor onverwacht afslaat (omdat anders je hele LPG tank langzaam leeg dampt). Zekeringen zitten er ook nog wel s in.
Gevolg is dat als je de auto op benzine wegzet, je alleen op benzine kan starten (want de vlotterkamer zit nog vol van de dag ervoor). ALs je m op LPG wegzet, is het weer lastig starten op benzine, omdat de vlotterkamer eerst volgepompt moet worden (kan lang duren met het toerental vd startmotor).
ALs de benzinepomp intern lekt, loopt er benzine in het carter en staat de motorolie 1. erg hoog 2. is sterk verdund en 3. stinkt naar benzine
Oh ja, voor het leegrijden heeft de LPG schakelaar dus die 3 standen, de middelste stand is 'niks geen brandstof'. Op zich een handige stand om een verzopen motor te verhelpen.
Nog een complicatie bij het koud starten op LPG is dat de verdamping van vloeibaar naar gas veel warmte vraagt en die onttrokken wordt aan de verdamper zelf, die is daarvoor aangesloten op het koelwater (verwarmwater dus) vd motor. Maar, zolang de motor koud is, is er geen warmte voor de verdamping en bevriest de verdamper letterlijk na een minuut of 5 doorstarten en werkt er niks meer. De rijp staat er dan op. Je kan wachten tot ie weer ontdooit of naar binnen lopen voor een keteltje warm water, om er over heen te gieten.
Hoe check je iets? LPG systeem kan je best dicht laten, zeker het deel t/m de verdamper staat een hoop druk op. Overige slangen kan je losmaken, klepjes kan je doorblazen, 12V kan je controleren door er een testlampje tussen te schuiven (zelf maken van 12V lampje, fittinkje, draadje, allerlei mannetje/vrouwtje stekkertjes) of, nog een Sinterklaastip, de mulitimetert!
En blijf met metalen gereedschap uit de buurt van de pluspool op de startmotor en de accu, als je kortsluiting maakt met één van die punten heb je een enorme vonk en heel heet gereedschap in je handen.
Nou ben ik klaar met editen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969