19 October 2021, 08:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 October 2021, 08:57 door Marc1970.)
Uitlaten breken meest van roest (condensatie van binnenuit, pekelwater van buitenaf) en spanning, bij de aansluitpijpjes van de dempers. De voorpijp blijft relatief lang goed omdat die snel warm wordt.
Maar goed, als die nu 7 cm korter is en de demper nog stevig, kan je bv die 7 cm kopen als universeel recht eind (overal te koop) en tussen de demper en voorpijp klemmen. Of je koopt een nieuwe voorpijp.
Remklauw zelfde recept, meeste webshops verkopen gereviseerde of reviseer zelf een ouwetje, zoek een goeie plek om de ouwe eraf te halen want al die leidingwartels en moeren zitten muurvast. Probeer te voorkomen dat de remleidingen leeglopen, is een gedoe om ze te ontluchten. Kijk een beetje kritisch naar de remmerij, het is best een zware auto.
De 'vooras' bestaat uit een heleboel draaipunten van wielarmen (krom, roestig), ophangbussen (uitgedroogd, uitgelubberd) en kogels (vastgeroest), sommige van deze draaipunten kunnen door de APK komen terwijl ze functioneel totaal prut zijn. EN inmiddels is ie APK vrij dus alles kan (maar jij bent nog steeds verantwoordelijk voor de staat van je voertuig). Zou best kunnen dat er bij bepaalde belasting een trilling ontstaat waardoor de auto gaat hobbelen.
Die wielen zijn niet helemaal passend (helemaal niet, deze zijn van een V70 en 5 cm breder dan origineel met bijbehorende banden), waarschijnlijk zat die spacer daar om aanlopen in de wielkast te voorkomen. Vooral bij het ver inveren wordt de achteras iets naar rechts gedrukt waardoor het linkerwiel aanloopt. Te brede wielen is ook niet leuk voor de vooras.
Precies dezelfde motor kan niet (er zijn heel veel variaties op de B18/20 al dan niet officieel, een andere nokkenas bijvoorbeeld zou je niks van zien), en de overbrenging in de achteras kan ook een heel ander gevoel geven. Amazon is ook ruim 100 kilo lichter. Brede banden gaat je auto zeker niet harder van. Eigenlijk is vermogen slecht meetbaar zonder apparatuur, hooguit de topsnelheden kan je vergelijken.
Kan me niet voorstellen dat de remklauw krom is, wel dat het ene bonk roest is. Maar de binnenkant is het deel wat telt, zoiets: https://www.oudevolvo.nl/blog/2012/03/01...volvo-140/
Nieuwe stofhoezen erop, slang en remvloeistof vervangen en hij is weer als nieuw.
Ik wil overigens niet suggereren dat je 144 met originele wielen ineens sneller en beter remt, stuurt en rijdt. Deze zijn best mooi.
De 144 wil wel s wat rechtuit schuiven als je te plotsklaps het stuur omgooit trouwens.
Maar goed, als die nu 7 cm korter is en de demper nog stevig, kan je bv die 7 cm kopen als universeel recht eind (overal te koop) en tussen de demper en voorpijp klemmen. Of je koopt een nieuwe voorpijp.
Remklauw zelfde recept, meeste webshops verkopen gereviseerde of reviseer zelf een ouwetje, zoek een goeie plek om de ouwe eraf te halen want al die leidingwartels en moeren zitten muurvast. Probeer te voorkomen dat de remleidingen leeglopen, is een gedoe om ze te ontluchten. Kijk een beetje kritisch naar de remmerij, het is best een zware auto.
De 'vooras' bestaat uit een heleboel draaipunten van wielarmen (krom, roestig), ophangbussen (uitgedroogd, uitgelubberd) en kogels (vastgeroest), sommige van deze draaipunten kunnen door de APK komen terwijl ze functioneel totaal prut zijn. EN inmiddels is ie APK vrij dus alles kan (maar jij bent nog steeds verantwoordelijk voor de staat van je voertuig). Zou best kunnen dat er bij bepaalde belasting een trilling ontstaat waardoor de auto gaat hobbelen.
Die wielen zijn niet helemaal passend (helemaal niet, deze zijn van een V70 en 5 cm breder dan origineel met bijbehorende banden), waarschijnlijk zat die spacer daar om aanlopen in de wielkast te voorkomen. Vooral bij het ver inveren wordt de achteras iets naar rechts gedrukt waardoor het linkerwiel aanloopt. Te brede wielen is ook niet leuk voor de vooras.
Precies dezelfde motor kan niet (er zijn heel veel variaties op de B18/20 al dan niet officieel, een andere nokkenas bijvoorbeeld zou je niks van zien), en de overbrenging in de achteras kan ook een heel ander gevoel geven. Amazon is ook ruim 100 kilo lichter. Brede banden gaat je auto zeker niet harder van. Eigenlijk is vermogen slecht meetbaar zonder apparatuur, hooguit de topsnelheden kan je vergelijken.
Kan me niet voorstellen dat de remklauw krom is, wel dat het ene bonk roest is. Maar de binnenkant is het deel wat telt, zoiets: https://www.oudevolvo.nl/blog/2012/03/01...volvo-140/
Nieuwe stofhoezen erop, slang en remvloeistof vervangen en hij is weer als nieuw.
Ik wil overigens niet suggereren dat je 144 met originele wielen ineens sneller en beter remt, stuurt en rijdt. Deze zijn best mooi.
De 144 wil wel s wat rechtuit schuiven als je te plotsklaps het stuur omgooit trouwens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969