4 July 2021, 18:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 July 2021, 18:45 door Grey240Polar.)
Even terugkomend op mijn vorige post, dit is wat ik heb ondervonden bij mijn 245:
Als je de schakelaar in stand 0 hebt staan branden de dimlichten gewoon na op contact zetten - en dat kan dus bij auto's die op de "Zweedse manier" zijn bedraad. Dan kun je met de hendel seinen en blijven de dimlichten branden.
Als je de schakelaar in stand stadslicht hebt staan - en dat is dus de enige stand waarin de dimlichten uit zijn - kun je seinen.
Als je de schakelaar in stand dimlicht hebt staan - dan kun je groot licht continu aanzetten waarbij de dimlichten doven totdat groot licht weer uitgezet wordt.
Een paar extra opmerkingen:
De stadslicht stand werkt buiten het contact om. De dimlichten branden daarbij niet, maar wel de overige verlichting zoals dus de stadslichten, achterlichten, dashboardverlichting en kentekenplaatverlichting.
Het "op zijn Zweeds" bedraden zodat de dimlichten aan gaan bij het op contact zetten - ook als de schakelaar in stand 0 staat - ben ik tot nu toe bij alle vroege '90'er jaren Volvo's tegengekomen. Het gaat hierbij om twee 92'er 245's, een '93'er 245 en een '90'er 745. Het ging in alle gevallen om auto's die af fabriek op NLs kenteken zijn gezet, en dus geen latere import van Zweedse markt exemplaren. Als ik BartJu's post lees kan dat dus ook het geval zijn voor de in Nederland ontworpen en geproduceerde Volvo's zoals de 340.
M.a.w.: het aan gaan van de dimlichten bij het op contact zetten met de schakelaar in stand 0 is dus geen fout, maar een bewuste keuze van Volvo. Dat wil overigens niet zeggen dat dat voor alle jaargangen het geval hoeft te zijn. Zo is dat voor mij voor een '86'er onbekend, maar ik zou er rekening mee houden.
Het feit dat groot licht niet werkt is iig fout. En ik ben het eens met de eerder gegeven adviezen om het relais en de bedrading te controleren op correcte werking.
Als je de schakelaar in stand 0 hebt staan branden de dimlichten gewoon na op contact zetten - en dat kan dus bij auto's die op de "Zweedse manier" zijn bedraad. Dan kun je met de hendel seinen en blijven de dimlichten branden.
Als je de schakelaar in stand stadslicht hebt staan - en dat is dus de enige stand waarin de dimlichten uit zijn - kun je seinen.
Als je de schakelaar in stand dimlicht hebt staan - dan kun je groot licht continu aanzetten waarbij de dimlichten doven totdat groot licht weer uitgezet wordt.
Een paar extra opmerkingen:
De stadslicht stand werkt buiten het contact om. De dimlichten branden daarbij niet, maar wel de overige verlichting zoals dus de stadslichten, achterlichten, dashboardverlichting en kentekenplaatverlichting.
Het "op zijn Zweeds" bedraden zodat de dimlichten aan gaan bij het op contact zetten - ook als de schakelaar in stand 0 staat - ben ik tot nu toe bij alle vroege '90'er jaren Volvo's tegengekomen. Het gaat hierbij om twee 92'er 245's, een '93'er 245 en een '90'er 745. Het ging in alle gevallen om auto's die af fabriek op NLs kenteken zijn gezet, en dus geen latere import van Zweedse markt exemplaren. Als ik BartJu's post lees kan dat dus ook het geval zijn voor de in Nederland ontworpen en geproduceerde Volvo's zoals de 340.
M.a.w.: het aan gaan van de dimlichten bij het op contact zetten met de schakelaar in stand 0 is dus geen fout, maar een bewuste keuze van Volvo. Dat wil overigens niet zeggen dat dat voor alle jaargangen het geval hoeft te zijn. Zo is dat voor mij voor een '86'er onbekend, maar ik zou er rekening mee houden.
Het feit dat groot licht niet werkt is iig fout. En ik ben het eens met de eerder gegeven adviezen om het relais en de bedrading te controleren op correcte werking.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

