Marc, het relais zelf zag er goed uit. Even opengemaakt en de binnenkant leek ook in orde. Met het originele relais dat erop zat had ik zoals BartJu zei last van het feit dat de dimlichten altijd aanstaan, ongeacht op welke stand de schakelaar staat.
Ik had toevallig nog een soortgelijk relais liggen van Renault en nu kloppen de standen uit, stadslicht en dimlicht wel.
Las in het linkje dat je doorstuurde dat elk relais net wat anders kan werken, weet dus niet of dit een juiste oplossing.
Maar het grootlicht, seinen en aan/uit zetten doet het dus niet.
Ik zal proberen de boel door te meten, ben daar ondanks mn technische opleiding geen expert in.
Ik ga er namelijk vanuit dat het een probleem is in de bekabeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt BartJu voor de toelichting!!
Beide kanten het zelfde probleem inderdaad. Ga morgen voor de zekerheid de lampjes ff op de accu zetten kijken of ze naar behoren werken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik had toevallig nog een soortgelijk relais liggen van Renault en nu kloppen de standen uit, stadslicht en dimlicht wel.
Las in het linkje dat je doorstuurde dat elk relais net wat anders kan werken, weet dus niet of dit een juiste oplossing.
Maar het grootlicht, seinen en aan/uit zetten doet het dus niet.
Ik zal proberen de boel door te meten, ben daar ondanks mn technische opleiding geen expert in.
Ik ga er namelijk vanuit dat het een probleem is in de bekabeling.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
(3 July 2021, 14:16)BartJu schreef: Heb je de Zweedse altijd-aan dimlichten?
OP mijn 340 zijn de koplampen altijd aan. Maar in stand 0 werkt grootlicht niet. Dan moet ik eerst de verlichting handmatig nog aan zetten. En dan daarna dus niet vergeten ui te zetten, want in stand 0 gaat ie automatisch uit met contact, maar in standje aan blijven ze dan ook aan.
Anders lijkt het op een massa-probleem of een schakelings issue waardoor er mogelijk van twee kanten 12V komt, en er dus geen spanningsverschil en dus geen stroom meer is?
Als je een multimeter hebt: meet eens de spanning (V) en de weerstand tussen de contacten onderling en de masse (chassis). En dat dus met verlichting aan, uit, groot, klein etc. En dan kijken waar de afwijking zit... Pak het bedradingsschema van Haynes of vraagbaak of greenbooks er even bij.
Wel puzzelen en je moet wat basis electro-kennis hebben (relatie Volt Ampere en Ohm is genoeg). Verder meestal logisch nadenken.
En niet te veel aannames doen zonder deze te checken, zeg ik uit ervaring: ik heb bij 340 tijdje zitten zoeken naar een storing omdat beide koplampen niet werkten. Mijn conclusie was dat het dus niet de lampjes waren, want 2 tegelijk? Bleken ze dus toch (toevallig?) gewoon beiden stuk.
Kan een defect relais bv ook klikken? Relais mogelijk deels stuk?
Ik neem aan dat het aan beide zijden zelfde reageert?
Bedankt BartJu voor de toelichting!!
Beide kanten het zelfde probleem inderdaad. Ga morgen voor de zekerheid de lampjes ff op de accu zetten kijken of ze naar behoren werken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk