3 July 2021, 14:16
Heb je de Zweedse altijd-aan dimlichten?
OP mijn 340 zijn de koplampen altijd aan. Maar in stand 0 werkt grootlicht niet. Dan moet ik eerst de verlichting handmatig nog aan zetten. En dan daarna dus niet vergeten ui te zetten, want in stand 0 gaat ie automatisch uit met contact, maar in standje aan blijven ze dan ook aan.
Anders lijkt het op een massa-probleem of een schakelings issue waardoor er mogelijk van twee kanten 12V komt, en er dus geen spanningsverschil en dus geen stroom meer is?
Als je een multimeter hebt: meet eens de spanning (V) en de weerstand tussen de contacten onderling en de masse (chassis). En dat dus met verlichting aan, uit, groot, klein etc. En dan kijken waar de afwijking zit... Pak het bedradingsschema van Haynes of vraagbaak of greenbooks er even bij.
Wel puzzelen en je moet wat basis electro-kennis hebben (relatie Volt Ampere en Ohm is genoeg). Verder meestal logisch nadenken.
En niet te veel aannames doen zonder deze te checken, zeg ik uit ervaring: ik heb bij 340 tijdje zitten zoeken naar een storing omdat beide koplampen niet werkten. Mijn conclusie was dat het dus niet de lampjes waren, want 2 tegelijk? Bleken ze dus toch (toevallig?) gewoon beiden stuk.
Kan een defect relais bv ook klikken? Relais mogelijk deels stuk?
Ik neem aan dat het aan beide zijden zelfde reageert?
OP mijn 340 zijn de koplampen altijd aan. Maar in stand 0 werkt grootlicht niet. Dan moet ik eerst de verlichting handmatig nog aan zetten. En dan daarna dus niet vergeten ui te zetten, want in stand 0 gaat ie automatisch uit met contact, maar in standje aan blijven ze dan ook aan.
Anders lijkt het op een massa-probleem of een schakelings issue waardoor er mogelijk van twee kanten 12V komt, en er dus geen spanningsverschil en dus geen stroom meer is?
Als je een multimeter hebt: meet eens de spanning (V) en de weerstand tussen de contacten onderling en de masse (chassis). En dat dus met verlichting aan, uit, groot, klein etc. En dan kijken waar de afwijking zit... Pak het bedradingsschema van Haynes of vraagbaak of greenbooks er even bij.
Wel puzzelen en je moet wat basis electro-kennis hebben (relatie Volt Ampere en Ohm is genoeg). Verder meestal logisch nadenken.
En niet te veel aannames doen zonder deze te checken, zeg ik uit ervaring: ik heb bij 340 tijdje zitten zoeken naar een storing omdat beide koplampen niet werkten. Mijn conclusie was dat het dus niet de lampjes waren, want 2 tegelijk? Bleken ze dus toch (toevallig?) gewoon beiden stuk.
Kan een defect relais bv ook klikken? Relais mogelijk deels stuk?
Ik neem aan dat het aan beide zijden zelfde reageert?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005