2 July 2006, 22:44
Ja, het klinkt niet als een koeler probleem (ventilator) want dat gebeurd juist bij lagere snelheden. Kijk eens of je radiator niet vol met vuil zit ? Heel sterk wisselende temperaturen zou kunnen duiden op luchtbellen in het koelststeem, voldoende koelvloeistof ?
De waterpomp is een vrij simpel ding. Er kunnen 3 dingen aan stuk. Het seal kan lekken en dan komt de koelvloeistof eruit lopen bij het gaatje op de uitgaande as. Het lager kan kapot gaan en dan vernielt ie je v-snaar of distributieriem (afhankelijk waar die op zit) en maakt een naar geluid. En bij de B23/230 blokken kan de aansluiting van de waterpomp op het blok gaan lekken doordat de rubber seal hard wordt door langslopende oliesporen. Maar hij blijft pompen.
De thermostaat kan kapot gaan maar in 9 van de 10 gevallen gaat deze dan juist open staan. Maar je kan pech hebben. Demonteren is een optie.
De radiator heeft zowel inwendig als uitwendig heel smalle kanaaltjes. Daarom dien je koelvloeistof te gebruiken. Deze bevatten anti-roest dopes waardoor er minder metaal en vuildeeltjes van het blok in het koelsysteem komen. Maar het kan zijn dat er toch teveel vuil in is gekomen en af is gaan zetten dat de boel nu verstopt zit. En dan koelt de motor slecht.
Als de cilinderkoppakking lek is kan de motor lucht in het koelsysteem persen. Je krijgt dan de meest rare koelingsproblemen en een thermostaat die niet open gaat terwijl alles bloedheet is, dit komt doordat er dan een luchtbel zit bij de thermostaat. Dus de thermostaat demonteren kan zin hebben, maar dan dien je ook de werking te testen.
Pas erg op met het losnemen van de dop van het koelsysteem. Het water staat onder druk en zal daardoor pas koken bij 110-120 graden celcius. Draai je de dop los dan neemt de druk af waardoor het water opeens een kookpunt heeft van 100 graden. Het zal dan vrijwel onmiddelijk veel gas ontwikkelen en de koelvloeistof van 100+ graden spuit in het rond. Draai dus de dop pas los als de motor voldoende is afgekoeld.
Succes !
De waterpomp is een vrij simpel ding. Er kunnen 3 dingen aan stuk. Het seal kan lekken en dan komt de koelvloeistof eruit lopen bij het gaatje op de uitgaande as. Het lager kan kapot gaan en dan vernielt ie je v-snaar of distributieriem (afhankelijk waar die op zit) en maakt een naar geluid. En bij de B23/230 blokken kan de aansluiting van de waterpomp op het blok gaan lekken doordat de rubber seal hard wordt door langslopende oliesporen. Maar hij blijft pompen.
De thermostaat kan kapot gaan maar in 9 van de 10 gevallen gaat deze dan juist open staan. Maar je kan pech hebben. Demonteren is een optie.
De radiator heeft zowel inwendig als uitwendig heel smalle kanaaltjes. Daarom dien je koelvloeistof te gebruiken. Deze bevatten anti-roest dopes waardoor er minder metaal en vuildeeltjes van het blok in het koelsysteem komen. Maar het kan zijn dat er toch teveel vuil in is gekomen en af is gaan zetten dat de boel nu verstopt zit. En dan koelt de motor slecht.
Als de cilinderkoppakking lek is kan de motor lucht in het koelsysteem persen. Je krijgt dan de meest rare koelingsproblemen en een thermostaat die niet open gaat terwijl alles bloedheet is, dit komt doordat er dan een luchtbel zit bij de thermostaat. Dus de thermostaat demonteren kan zin hebben, maar dan dien je ook de werking te testen.
Pas erg op met het losnemen van de dop van het koelsysteem. Het water staat onder druk en zal daardoor pas koken bij 110-120 graden celcius. Draai je de dop los dan neemt de druk af waardoor het water opeens een kookpunt heeft van 100 graden. Het zal dan vrijwel onmiddelijk veel gas ontwikkelen en de koelvloeistof van 100+ graden spuit in het rond. Draai dus de dop pas los als de motor voldoende is afgekoeld.
Succes !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl