ALs je er door gaat doe je iets niet goed. Heeft meestal te maken met teveel warmte naar of te weinig warmte afvoer uit het smeltbad. Dat kan je doen door relatief hoge draadsnelheid (draad is koud) en lage stroom, maar dan brandt de las niet goed in. Ik las liever heter maar dan korter.
Met een veel te hoge draadsnelheid kan je ook het smeltbad door de bodem duwen. Niet te zuinig met lasgas, is ook koeling, 8 l/min werkt lekker.
Warmte afvoer krijg je door de plaat stevig op de onder/achterliggende plaat te duwen met griptangen, zodat beide platen goed contact maken. Nou is dat bij de bodem lastig, omdat de griptang er niet omheen komt en je niet aan twee kanten tegelijk kan kijken. Je kan hooguit de plaat tegen de bodem aan duwen met je voet en hopen dat het goed komt. Ik heb wel eens een krik onder de te lassen strook gezet, daar kan je dan tegen aan duwen. Een blok aluminium eronder werkt nog beter, dit neemt veel warmte op.
De diameter van de boorgaten die je dicht gaat lassen is ook een factor, 5-6 mm lijkt mooi en handig gauw vol maar eigenlijk kan je in een 7 of 8 mm gat langer materiaal en warmte toevoegen.
Stomp lassen (zonder overlap) is een stuk moeilijker, want minder warmte afvoer (tenzij je er een blok alu achter kan klemmen bijvoorbeeld). Maar tegelijkertijd ook makkelijker, je kan soms in één tik de las maken met minimaal slijptollen na afloop.
Met een veel te hoge draadsnelheid kan je ook het smeltbad door de bodem duwen. Niet te zuinig met lasgas, is ook koeling, 8 l/min werkt lekker.
Warmte afvoer krijg je door de plaat stevig op de onder/achterliggende plaat te duwen met griptangen, zodat beide platen goed contact maken. Nou is dat bij de bodem lastig, omdat de griptang er niet omheen komt en je niet aan twee kanten tegelijk kan kijken. Je kan hooguit de plaat tegen de bodem aan duwen met je voet en hopen dat het goed komt. Ik heb wel eens een krik onder de te lassen strook gezet, daar kan je dan tegen aan duwen. Een blok aluminium eronder werkt nog beter, dit neemt veel warmte op.
De diameter van de boorgaten die je dicht gaat lassen is ook een factor, 5-6 mm lijkt mooi en handig gauw vol maar eigenlijk kan je in een 7 of 8 mm gat langer materiaal en warmte toevoegen.
Stomp lassen (zonder overlap) is een stuk moeilijker, want minder warmte afvoer (tenzij je er een blok alu achter kan klemmen bijvoorbeeld). Maar tegelijkertijd ook makkelijker, je kan soms in één tik de las maken met minimaal slijptollen na afloop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

