5 January 2021, 18:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2021, 19:02 door Marc1970.)
Volvo 140 en 240 bodem, dorpels, dak, deuren, is allemaal even dik en om en nabij de 1 mm (als het niet exact 1,0 mm is, blijft lastig meten met al die lagen loodmenie, zink en verf) behalve dingen als wielarmen, kriksteunen, kokerbalken e.d. In elk geval werkt Zincor 1 mm perfect.
De sterkte komt van de vorm, niet van de dikte. Bovendien wil je niet in een massieve doos rijden maar in een plooibaar geheel wat netjes botsingsenergie absorbeert door te buigen. In de raam- en deurstijlen zitten wel s 3 lagen vlak op elkaar, want Volvo vond wel dat je op het dak moest kunnen landen.
Mijn DAF66 was 0,8 mm en ik gok dat de deurplaat van een 2CV maar 0,6 is.
Verder is de 240 een redelijk 'open' bouwwerk, je kan na het lassen 90% van de binnenkant nog bereiken en waar je niet bij kan giet je vol zinkverf en een spuitbus undercoating er achter aan.
Let op het profiel vd dorpel, deze is een gesloten tunnel en de bodem is er iets boven het laagste punt onder gelast. Zoek de originele ventilatie- en ontwateringsgaten onderin de dorpel, maak ze open (worden wel s dichtgeknepen door lieden) en maak deze na, ze werken geweldig.
Onderin de dorpel ligt een laagje polyester, niet erg brandbaar maar als er door de jaren heen veel teer e.d. in is gegaan wil het wel s branden daarbinnen. Hou een natte lap bij de hand, zonder zuurstof stopt t vrij snel.
Ik heb nog nooit een hele binnen of buitendorpel vervangen, altijd vierkant stukken er uit geslepen en nieuw erin gelast. Ook een gat ter lengte van een hele deur kan je nog steeds beter een stuk vouwen en erin inzetten dan de hele dorpel eraf halen.
De sterkte komt van de vorm, niet van de dikte. Bovendien wil je niet in een massieve doos rijden maar in een plooibaar geheel wat netjes botsingsenergie absorbeert door te buigen. In de raam- en deurstijlen zitten wel s 3 lagen vlak op elkaar, want Volvo vond wel dat je op het dak moest kunnen landen.
Mijn DAF66 was 0,8 mm en ik gok dat de deurplaat van een 2CV maar 0,6 is.
Verder is de 240 een redelijk 'open' bouwwerk, je kan na het lassen 90% van de binnenkant nog bereiken en waar je niet bij kan giet je vol zinkverf en een spuitbus undercoating er achter aan.
Let op het profiel vd dorpel, deze is een gesloten tunnel en de bodem is er iets boven het laagste punt onder gelast. Zoek de originele ventilatie- en ontwateringsgaten onderin de dorpel, maak ze open (worden wel s dichtgeknepen door lieden) en maak deze na, ze werken geweldig.
Onderin de dorpel ligt een laagje polyester, niet erg brandbaar maar als er door de jaren heen veel teer e.d. in is gegaan wil het wel s branden daarbinnen. Hou een natte lap bij de hand, zonder zuurstof stopt t vrij snel.
Ik heb nog nooit een hele binnen of buitendorpel vervangen, altijd vierkant stukken er uit geslepen en nieuw erin gelast. Ook een gat ter lengte van een hele deur kan je nog steeds beter een stuk vouwen en erin inzetten dan de hele dorpel eraf halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969