27 November 2020, 17:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 November 2020, 17:53 door adrianus240.)
(22 November 2020, 14:52)Wijnand schreef: Ik ben ook eindeloos bezig geweest om de klepdekselpakking dicht te krijgen. Het heeft uiteindelijke drie pakkingen gekost (koop echt alleen merkspul als Elring), vloeibare pakking de hoekjes bij de nokkenas en na een eerste rit opnieuw natrekken. Als een pakking eenmaal goed gelekt heeft, vervang hem dan maar, want dan krijg je hem ook niet meer dicht. Ook niet met natrekken. Die van mij is nu wel dicht. Dat aantrekken is zeker niet met 12Nm gegaan. Inderdaad niet hard trekken, want het kan stuk, maar het moet wel echt vastzitten anders blijft 'ie lekken. Op de achterkant van het blok zit ook een berucht lekpunt: de halve maan of ronde dop (afhankelijk van het type motor).
ik ga maar een nieuwe pakking leggen denk ik
Thanks
:-)
(22 November 2020, 13:08)Kogelman schreef: Mijn ervaring is dat het merk en de dikte vd pakking ook uit maakt. Monteer je een goedkoop type is de kans groter op lekkage dan een a-merk kleppendekselpakking. Niet te strak aandraaien, dan is de kans op lekkage groter, dat zie je ook als je daarna gaat kijken: pakking geplet en kiert onder het kleppendeksel uit
Al had ik laatst met de 240 van mijn zoon ook dat de Elring pakking lekte, zelfs na iets vloeibare pakking op de hoeken blijf hij niet dicht.
Van Timen hoorde ik dat elring ook niet altijd meer is wat het geweest was. Pakking toen weggegooid en een dikker exemplaar gemonteerd. Nu wel lekvrij.
Tenslotte monteer ik ze altijd bij lauwwarme motoren, dus niet steenkoud (metaal zet immers nog uit als je gaat rijden) en ook niet met een warm blok. Na montage rijd ik een stukje en voel dan of ik ze nog iets kan aandraaien. Job done.
Welk merk pakking is dikker ?
Er zat nl een Elring in
(22 November 2020, 11:09)Grey240Polar schreef: Ik zou hem eerst eens opnieuw natrekken met 12 Nm. Er is een reden voor die waarde, veel strakker betekent risico op misvorming van het kleppendeksel en een pakking te strak aantrekken kan ook averechts werken.
Thanks voor de reactie
rode 240 GL 1985 - B230A - 262K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km
groene 940 1998 - B230FK - 385K km