20 November 2020, 11:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 November 2020, 11:24 door Grey240Polar.)
Ja inderdaad!
Kijk, als je een moderne auto gewend bent - en die zijn tegenwoordig allemaal "sportief" afgeveerd - dan kan ik me zomaar voorstellen dat zo'n oude "bak" boven de 100 km/u niet geheel stabiel aanvoelt. Maar ja, een DS met zijn bijzondere vering, hoe voelt dat?
Ik rijd een 245 met best stevige schokdempers. Ja, dat gaat deels ten koste van comfort, maar de auto voelt er veel stabieler mee aan, in bochten maar ook op snelheid. Kleine oneffenheden komen (onbeladen) duidelijk door, maar grotere zijn niet overdreven hard. En best wel contra-intuïtief: doordat de dempers veel meer controle op de beweging van de carrosserie hebben hoef je eigenlijk alleen voor de steilere drempels echt vaart te minderen.
Ik reed een tijdje geleden een weekje met een leen-245 gereden en heb mijn rijstijl toen weer even naar beneden moeten aanpassen.
Ook al meten je schokdempers goed, het lijkt mij dus meer dan de moeite waard om stuggere dempers te proberen. Bijv. Koni Sport.
Kijk, als je een moderne auto gewend bent - en die zijn tegenwoordig allemaal "sportief" afgeveerd - dan kan ik me zomaar voorstellen dat zo'n oude "bak" boven de 100 km/u niet geheel stabiel aanvoelt. Maar ja, een DS met zijn bijzondere vering, hoe voelt dat?
Ik rijd een 245 met best stevige schokdempers. Ja, dat gaat deels ten koste van comfort, maar de auto voelt er veel stabieler mee aan, in bochten maar ook op snelheid. Kleine oneffenheden komen (onbeladen) duidelijk door, maar grotere zijn niet overdreven hard. En best wel contra-intuïtief: doordat de dempers veel meer controle op de beweging van de carrosserie hebben hoef je eigenlijk alleen voor de steilere drempels echt vaart te minderen.
Ik reed een tijdje geleden een weekje met een leen-245 gereden en heb mijn rijstijl toen weer even naar beneden moeten aanpassen.
Ook al meten je schokdempers goed, het lijkt mij dus meer dan de moeite waard om stuggere dempers te proberen. Bijv. Koni Sport.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

