20 November 2020, 01:03
Dat moet zeker kunnen. Wat ik persoonlijk zou doen:
-De auto op assteunen/stevige blokken o.i.d. plaatsen. Theoretisch is het beter voor de lagers, al verwacht ik niet dat het heel veel uit zal maken. Je kunt dan wel de wielen eraf halen en buiten bereik van zonlicht bewaren.
-Als de wielen er toch vanaf zijn kun je makkelijk bij de remmen. Remschijven gaan altijd snel roesten. Ik zou de remblokken verwijderen en de remschijf conserveren met iets wat vet/waterafstotend is. Nieuwe remschijven zijn ook altijd licht ingevet tegen roesten. Eventueel doe je er nog een vuilniszak o.i.d. omheen. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar je kunt het sowieso proberen.
-Bij de motor kun je overwegen om wat olie op de zuigers te laten, echt nodig lijkt me dit niet. Ik heb motoren gezien die jaren buiten hadden gelegen maar er van binnen prima uitzagen. Om zeker te weten dat de motor niet vast gaat zitten kun je het beste de krukas met de hand tornen. Regelmatig koud starten zorgt voor veel meer slijtage en heeft verder eigenlijk geen meerwaarde.
-De accu sowieso niet in de auto laten, binnen in de schuur is beter. Als de accu ook in een andere auto van je past waar regelmatig wat langere afstanden mee gereden wordt: Wissel ze af en toe door. Op deze manier houd ik accu's uit projectauto's al een aantal jaar in leven.
-Het interieur regelmatig door laten luchten kan ook nooit kwaad. Eventueel wat vochtvreters erin.
-Ongeacht of een (oude) auto wel of niet rijdt, een goede antiroestbehandeling van de carrosserie kan nooit kwaad.
Verder staan er in dit draadje al een aantal andere nuttige tips.
-De auto op assteunen/stevige blokken o.i.d. plaatsen. Theoretisch is het beter voor de lagers, al verwacht ik niet dat het heel veel uit zal maken. Je kunt dan wel de wielen eraf halen en buiten bereik van zonlicht bewaren.
-Als de wielen er toch vanaf zijn kun je makkelijk bij de remmen. Remschijven gaan altijd snel roesten. Ik zou de remblokken verwijderen en de remschijf conserveren met iets wat vet/waterafstotend is. Nieuwe remschijven zijn ook altijd licht ingevet tegen roesten. Eventueel doe je er nog een vuilniszak o.i.d. omheen. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar je kunt het sowieso proberen.
-Bij de motor kun je overwegen om wat olie op de zuigers te laten, echt nodig lijkt me dit niet. Ik heb motoren gezien die jaren buiten hadden gelegen maar er van binnen prima uitzagen. Om zeker te weten dat de motor niet vast gaat zitten kun je het beste de krukas met de hand tornen. Regelmatig koud starten zorgt voor veel meer slijtage en heeft verder eigenlijk geen meerwaarde.
-De accu sowieso niet in de auto laten, binnen in de schuur is beter. Als de accu ook in een andere auto van je past waar regelmatig wat langere afstanden mee gereden wordt: Wissel ze af en toe door. Op deze manier houd ik accu's uit projectauto's al een aantal jaar in leven.
-Het interieur regelmatig door laten luchten kan ook nooit kwaad. Eventueel wat vochtvreters erin.
-Ongeacht of een (oude) auto wel of niet rijdt, een goede antiroestbehandeling van de carrosserie kan nooit kwaad.
Verder staan er in dit draadje al een aantal andere nuttige tips.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997