17 November 2020, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 November 2020, 22:39 door Marc1970.)
De 140's die ik heb gehad reden vrij normaal, zelfs met versleten bussen, kogels en rubbers, doorgeroeste draagbalken en slecht afgestelde wielarmen. Enige keer dat ik een beetje rare rij-ervaring had was toen er 195 banden onder zaten, toen leken de banden alleen maar rechtuit te willen sturen.
Het stuurhuis heeft behalve rechtuit altijd speling, maar dat weet je vast al, enig moment dat ik iets merk van die speling is bij inparkeren. Zodra er zijwaartse druk op de wielen staat, is de speling onvoelbaar (anders zou het echt een enge auto zijn).
Het stuurhuis is afstelbaar, maar je mag m alleen aandraaien in de rechtuitstand.
Het pitman-herhaalarmpje aan de rechterkant zit op een vrij slappe rubber bus, dat hoort zo.
Heb je nog het originele scheepsstuur?
Ik doe natuurlijk nooit rare stuurbewegingen maken als ik harder dan 100 rijdt. Maar ze houden prima hun spoor, give or take 40 jaar automobiele ontwikkeling. Harde zijwind is hard werk, drukgolf van vrachtwagens, merk je ook, als je op een natte rotonde het stuur omgooit voelt dat als een arreslee besturen, maar altijd voorspelbaar en beheersbaar.
Je kan bijvoorbeeld prima hard over schuine hobbels rijden, of door langssporen in de weg, half in de berm, super auto.
Ik heb ook nog geen slecht stuurhuis gezien eigenlijk, eentje was iets te strak afgesteld maar hield daar niks aan over.
Het stuurhuis heeft behalve rechtuit altijd speling, maar dat weet je vast al, enig moment dat ik iets merk van die speling is bij inparkeren. Zodra er zijwaartse druk op de wielen staat, is de speling onvoelbaar (anders zou het echt een enge auto zijn).
Het stuurhuis is afstelbaar, maar je mag m alleen aandraaien in de rechtuitstand.
Het pitman-herhaalarmpje aan de rechterkant zit op een vrij slappe rubber bus, dat hoort zo.
Heb je nog het originele scheepsstuur?
Ik doe natuurlijk nooit rare stuurbewegingen maken als ik harder dan 100 rijdt. Maar ze houden prima hun spoor, give or take 40 jaar automobiele ontwikkeling. Harde zijwind is hard werk, drukgolf van vrachtwagens, merk je ook, als je op een natte rotonde het stuur omgooit voelt dat als een arreslee besturen, maar altijd voorspelbaar en beheersbaar.
Je kan bijvoorbeeld prima hard over schuine hobbels rijden, of door langssporen in de weg, half in de berm, super auto.
Ik heb ook nog geen slecht stuurhuis gezien eigenlijk, eentje was iets te strak afgesteld maar hield daar niks aan over.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

