16 October 2020, 16:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2020, 18:29 door Grey240Polar.)
Het probleem is opgelost!
De oorzaak zat hem in een verkeerde ECU en/of het defect aan het gaan daarvan.
Tot nu zat er in mijn 245 een -561 ECU, maar die is voor de B230F, niet de B200F. Het werkt wel, maar dus niet ideaal.
Nu heb ik een -949. Deze had ik voor weinig op MP gevonden, maar bleek defect. De injectoren werden niet aangestuurd (de zgn. "control function 3" gaf geen klikkende injectoren, de IAC werkte wel).
Niet geheel onverwacht bleek de driver transistor doorgebrand en een zoektochtje op het typenr. ON823 gaf weinig gegevens, maar kwam wel uit bij een thread op Turbobricks met hetzelfde probleem. Een standaard TIP122 vervangt nu deze defecte transistor en de -949 ECU werkt weer naar behoren.
![[Afbeelding: 204753632_l.jpg]](https://c.share.photo.xuite.net/prostitutex/1c75769/4912521/204753632_l.jpg)
Tijdens een proefrit werd me al snel duidelijk dat het probleem met stationair is opgelost. Deze gaat nu consequent naar 750 rpm. Ook accelereren bij koude motor voelt wat vloeiender dan ik gewend was. Voor het overige merk ik weinig verschil.
Ik weet niet of de oorzaak hem in het feit zit dat de -561 niet voor de B200F bedoeld is of dat die defect aan het gaan is. Wie zal het zeggen? Ergens denk ik toch het eerste omdat de symptomen te beperkt zijn tot eigenlijk meer een niet helemaal correct werken dan een echt defect. Ook elke keer als de ECU gereset was geweest was het probleem even weg. Misschien is het de leerfunctie die i.c.m. een B200F overcompenseert voor iets dat i.c.m. de B230F gewoon correct is.
De oorzaak zat hem in een verkeerde ECU en/of het defect aan het gaan daarvan.
Tot nu zat er in mijn 245 een -561 ECU, maar die is voor de B230F, niet de B200F. Het werkt wel, maar dus niet ideaal.
Nu heb ik een -949. Deze had ik voor weinig op MP gevonden, maar bleek defect. De injectoren werden niet aangestuurd (de zgn. "control function 3" gaf geen klikkende injectoren, de IAC werkte wel).
Niet geheel onverwacht bleek de driver transistor doorgebrand en een zoektochtje op het typenr. ON823 gaf weinig gegevens, maar kwam wel uit bij een thread op Turbobricks met hetzelfde probleem. Een standaard TIP122 vervangt nu deze defecte transistor en de -949 ECU werkt weer naar behoren.
![[Afbeelding: 204753632_l.jpg]](https://c.share.photo.xuite.net/prostitutex/1c75769/4912521/204753632_l.jpg)
Tijdens een proefrit werd me al snel duidelijk dat het probleem met stationair is opgelost. Deze gaat nu consequent naar 750 rpm. Ook accelereren bij koude motor voelt wat vloeiender dan ik gewend was. Voor het overige merk ik weinig verschil.
Ik weet niet of de oorzaak hem in het feit zit dat de -561 niet voor de B200F bedoeld is of dat die defect aan het gaan is. Wie zal het zeggen? Ergens denk ik toch het eerste omdat de symptomen te beperkt zijn tot eigenlijk meer een niet helemaal correct werken dan een echt defect. Ook elke keer als de ECU gereset was geweest was het probleem even weg. Misschien is het de leerfunctie die i.c.m. een B200F overcompenseert voor iets dat i.c.m. de B230F gewoon correct is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47