Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterruitverwarming stuk !! OPGELOST !!
#19
(11 October 2020, 10:46)PWGrey240Polar schreef:
(10 October 2020, 22:11)Boet schreef: Volgens schema is vermogen verwarming 150W. Met 12V dus stroom van 12,5A en weerstand zal 0,96 Ohm zijn. Alles klopt maar toch wordt ie niet meer warm (sinds 2 maanden kapot). Heb geen idee meer wat er aan de hand kan zijn...

Nee, niet alles klopt, anders zou die wel warm worden. De Wet van Ohm, zoals BartJu die al beschreef, is onontkoombaar. Je hebt nog niet alles gemeten.

1) Uit je opmerkingen maak ik op dat je de weerstand hebt gemeten van de achterruitverwarming en dat deze niet heel hoog uit valt.
2) Mij nog onduidelijk is of je de massa t.h.v. de verwarming hebt gecontroleerd. Die bij de schakelaar zegt nog niets, deze is uitsluitend voor het lampje.
3) Daarnaast meet je spanning op de gele draad tenzij je hem op de verwarming aansluit, dan valt deze weg.

1) Dan MOET er stroom lopen als je 12 V aanlegt op de contacten. Als er echt stroom liep bij een weerstand van 0 Ohm dan zou de zekering er zonder meer uit moeten klappen, zoals je zelf al terecht opmerkt.
Dus nogmaals de vraag van BartJu, waarop houd je de zwarte draad van de meter als je de spanning meet?
2) Mits de massa t.h.v. de achterruitverwarming correct is - d.w.z. zo goed als 0 Ohm is tussen de connector van de verwarming en een stukje bloot plaatstaal van de carrosserie (dus NIET de klep) -, dan pas ga naar 3
3) Dat zou duiden op een hoge weerstand in de voeding naar het raam. Een multimeter heeft een hoge inwendige weerstand, 10 MegaOhm ofzo, dat trekt zo weinig stroom dat die spanning niet kan instorten. Sluit je echter de achterruitverwarming aan, dan ga je dat wel doen en stort deze in. Vergelijk het maar met een auto proberen over te starten met te dunne startkabels, dan gaat het ook niet lukken. Deze hoge weerstand zou ook verder stroomopwaarts kunnen zitten, bijv. de schakelaar zelf of een zekering die slecht contact maakt. 

Zoals ik het zie zijn er dus nog een paar zaken die je moet uitsluiten. Succes!

Dank! Goede info. Massa gemeten van verwarming, die is goed (ik heb plastic omlijsting raam met beleid eraf, dus kom goed bij contacten). Zou best wel eens kunnen liggen aan zekering (slecht contact) of schakelaar. Heb in zomer complete dashboard eruit gehaald dus wellicht daar iets gebeurd. Ga ermee aan de slag en laat resultaat hier horen!

Boet
(11 October 2020, 10:46)PWGrey240Polar schreef:
(10 October 2020, 22:11)Boet schreef: Volgens schema is vermogen verwarming 150W. Met 12V dus stroom van 12,5A en weerstand zal 0,96 Ohm zijn. Alles klopt maar toch wordt ie niet meer warm (sinds 2 maanden kapot). Heb geen idee meer wat er aan de hand kan zijn...

Nee, niet alles klopt, anders zou die wel warm worden. De Wet van Ohm, zoals BartJu die al beschreef, is onontkoombaar. Je hebt nog niet alles gemeten.

1) Uit je opmerkingen maak ik op dat je de weerstand hebt gemeten van de achterruitverwarming en dat deze niet heel hoog uit valt.
2) Mij nog onduidelijk is of je de massa t.h.v. de verwarming hebt gecontroleerd. Die bij de schakelaar zegt nog niets, deze is uitsluitend voor het lampje.
3) Daarnaast meet je spanning op de gele draad tenzij je hem op de verwarming aansluit, dan valt deze weg.

1) Dan MOET er stroom lopen als je 12 V aanlegt op de contacten. Als er echt stroom liep bij een weerstand van 0 Ohm dan zou de zekering er zonder meer uit moeten klappen, zoals je zelf al terecht opmerkt.
Dus nogmaals de vraag van BartJu, waarop houd je de zwarte draad van de meter als je de spanning meet?
2) Mits de massa t.h.v. de achterruitverwarming correct is - d.w.z. zo goed als 0 Ohm is tussen de connector van de verwarming en een stukje bloot plaatstaal van de carrosserie (dus NIET de klep) -, dan pas ga naar 3
3) Dat zou duiden op een hoge weerstand in de voeding naar het raam. Een multimeter heeft een hoge inwendige weerstand, 10 MegaOhm ofzo, dat trekt zo weinig stroom dat die spanning niet kan instorten. Sluit je echter de achterruitverwarming aan, dan ga je dat wel doen en stort deze in. Vergelijk het maar met een auto proberen over te starten met te dunne startkabels, dan gaat het ook niet lukken. Deze hoge weerstand zou ook verder stroomopwaarts kunnen zitten, bijv. de schakelaar zelf of een zekering die slecht contact maakt. 

Zoals ik het zie zijn er dus nog een paar zaken die je moet uitsluiten. Succes!

Dank! Goede info. Massa gemeten van verwarming, die is goed (ik heb plastic omlijsting raam met beleid eraf, dus kom goed bij contacten). Zou best wel eens kunnen liggen aan zekering (slecht contact) of schakelaar. Heb in zomer complete dashboard eruit gehaald dus wellicht daar iets gebeurd. Ga ermee aan de slag en laat resultaat hier horen!
Feit dat bij sluiten stroomkring (nl gele kabel aansluiten op verwarming)
de spanning terugvalt naar 0 Volt betekent idd dat er voor een hoge weerstand is ontstaan. Zekering en schakelaar zijn dan hoofdverdachten!
Antwoord


Berichten in dit topic
Achterruitverwarming stuk !! OPGELOST !! - door Boet - 4 October 2020, 18:13
RE: Achterruitverwarming stuk - door Marc1970 - 4 October 2020, 21:18
RE: Achterruitverwarming stuk - door CK070 - 6 October 2020, 23:54
RE: Achterruitverwarming stuk - door Nicolaas H - 7 October 2020, 01:13
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 7 October 2020, 08:57
RE: Achterruitverwarming stuk - door Dopski - 7 October 2020, 09:23
RE: Achterruitverwarming stuk - door Rob - 7 October 2020, 11:21
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 7 October 2020, 13:37
RE: Achterruitverwarming stuk - door Nicolaas H - 7 October 2020, 17:31
RE: Achterruitverwarming stuk - door Marc1970 - 7 October 2020, 21:48
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 7 October 2020, 21:59
RE: Achterruitverwarming stuk - door Marc1970 - 7 October 2020, 22:00
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 10 October 2020, 14:43
RE: Achterruitverwarming stuk - door BartJu - 10 October 2020, 15:06
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 10 October 2020, 15:26
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 10 October 2020, 22:11
RE: Achterruitverwarming stuk - door Grey240Polar - 11 October 2020, 10:46
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 11 October 2020, 14:02
RE: Achterruitverwarming stuk - door BartJu - 11 October 2020, 13:25
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 12 October 2020, 22:45
RE: Achterruitverwarming stuk - door Grey240Polar - 13 October 2020, 06:11
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 13 October 2020, 10:57
RE: Achterruitverwarming stuk - door CK070 - 14 October 2020, 00:23
RE: Achterruitverwarming stuk - door Boet - 14 October 2020, 17:15
RE: Achterruitverwarming stuk - door CK070 - 15 October 2020, 19:17

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cruise Control installatie -OPGELOST- Boet 8 6.313 1 September 2023, 20:59
Laatste bericht: Boet
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.898 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.341 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 4.831 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Verwarmde buitenspiegels !! OPGELOST !! Boet 31 20.214 27 October 2020, 11:35
Laatste bericht: Boet
  Interval ruitenwisser werkt niet !!OPGELOST!! Boet 11 10.565 27 July 2020, 00:04
Laatste bericht: Boet
  niet meer lopen op LPG---- OPGELOST!!!!! pepijnwk 8 8.020 19 June 2020, 11:31
Laatste bericht: pepijnwk
  kachelmotor 164 stuk? MacVolvo 7 4.640 7 June 2019, 14:42
Laatste bericht: volvoman0_0
  Elektrische Gremlin (opgelost) Grey240Polar 7 6.899 16 March 2019, 17:48
Laatste bericht: Grey240Polar
  Achterruitverwarming draadbreuk in klepscharnier JaapV 2 3.065 1 January 2017, 23:30
Laatste bericht: JaapV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)