11 October 2020, 10:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 October 2020, 10:59 door Grey240Polar.)
(10 October 2020, 22:11)Boet schreef: Volgens schema is vermogen verwarming 150W. Met 12V dus stroom van 12,5A en weerstand zal 0,96 Ohm zijn. Alles klopt maar toch wordt ie niet meer warm (sinds 2 maanden kapot). Heb geen idee meer wat er aan de hand kan zijn...
Nee, niet alles klopt, anders zou die wel warm worden. De Wet van Ohm, zoals BartJu die al beschreef, is onontkoombaar. Je hebt nog niet alles gemeten.
1) Uit je opmerkingen maak ik op dat je de weerstand hebt gemeten van de achterruitverwarming en dat deze niet heel hoog uit valt.
2) Mij nog onduidelijk is of je de massa t.h.v. de verwarming hebt gecontroleerd. Die bij de schakelaar zegt nog niets, deze is uitsluitend voor het lampje.
3) Daarnaast meet je spanning op de gele draad tenzij je hem op de verwarming aansluit, dan valt deze weg.
1) Dan MOET er stroom lopen als je 12 V aanlegt op de contacten. Als er echt stroom liep bij een weerstand van 0 Ohm dan zou de zekering er zonder meer uit moeten klappen, zoals je zelf al terecht opmerkt.
Dus nogmaals de vraag van BartJu, waarop houd je de zwarte draad van de meter als je de spanning meet?
2) Mits de massa t.h.v. de achterruitverwarming correct is - d.w.z. zo goed als 0 Ohm is tussen de connector van de verwarming en een stukje bloot plaatstaal van de carrosserie (dus NIET de klep) -, dan pas ga naar 3
3) Dat zou duiden op een hoge weerstand in de voeding naar het raam. Een multimeter heeft een hoge inwendige weerstand, 10 MegaOhm ofzo, dat trekt zo weinig stroom dat die spanning niet kan instorten. Sluit je echter de achterruitverwarming aan, dan ga je dat wel doen en stort deze in. Vergelijk het maar met een auto proberen over te starten met te dunne startkabels, dan gaat het ook niet lukken. Deze hoge weerstand zou ook verder stroomopwaarts kunnen zitten, bijv. de schakelaar zelf of een zekering die slecht contact maakt.
Zoals ik het zie zijn er dus nog een paar zaken die je moet uitsluiten. Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

