10 October 2020, 15:06
Wat gebruik je als massa bij je V-metingen?
De 12V lijkt me goed.
De 0V bij aansluiten zegt dat er geen potentiaalverschil meeris tussen dat punt en je massa/gaat als je het aansluit.
0 Ohm duidt er op dat er amper weerstand is, dus een grote stroom erdoor kan, en die levert warmte op. Bij hoge weerstand: minder stroom, minder warmte.
Verwarrend vind ik, want in mechanica is meewrijving, meer weerstand, meer warmte ontwikkeling, maar die is ook afhankelijk van de snelheid (bij bv de banden hangt die niet direct af van de weerstand, bij electra de stroomsterkte dus wel).
Terug naar simpele natuurkunde:
V=I*R en P=V*I
Stel P=180Watt, dan is bij V=12V dus I= 15 Ampere.
dan is R = 12V/15A = 0.8 Ohm
Met een meetfout is je meting van 0 Ohm dus mogelijk correct. Zou zorgelijker zijn als deze zeer hoog of zelfs oneindig is (breuk).
In geval je bv 24 Ohm had gemeten, was de stroom maar 0.5 A geweest en vermogen slechts 6Watt. Krijg je de ruit niet mee schoon.
ZO, dat was mijn stukje zatermiddagfysicatheorie. Nu is het weer aan de praktijkkenners!
De 12V lijkt me goed.
De 0V bij aansluiten zegt dat er geen potentiaalverschil meeris tussen dat punt en je massa/gaat als je het aansluit.
0 Ohm duidt er op dat er amper weerstand is, dus een grote stroom erdoor kan, en die levert warmte op. Bij hoge weerstand: minder stroom, minder warmte.
Verwarrend vind ik, want in mechanica is meewrijving, meer weerstand, meer warmte ontwikkeling, maar die is ook afhankelijk van de snelheid (bij bv de banden hangt die niet direct af van de weerstand, bij electra de stroomsterkte dus wel).
Terug naar simpele natuurkunde:
V=I*R en P=V*I
Stel P=180Watt, dan is bij V=12V dus I= 15 Ampere.
dan is R = 12V/15A = 0.8 Ohm
Met een meetfout is je meting van 0 Ohm dus mogelijk correct. Zou zorgelijker zijn als deze zeer hoog of zelfs oneindig is (breuk).
In geval je bv 24 Ohm had gemeten, was de stroom maar 0.5 A geweest en vermogen slechts 6Watt. Krijg je de ruit niet mee schoon.
ZO, dat was mijn stukje zatermiddagfysicatheorie. Nu is het weer aan de praktijkkenners!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005