2 October 2020, 13:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 October 2020, 13:40 door Grey240Polar.)
Het leek opgelost maar is weer terug gekomen. Dus alles wat ik tot nu toe gedaan heeft tijdelijk wat symptomen verlicht maar de werkelijke oorzaak niet aan het licht gebracht.
Ik ben daarom maar weer verder gaan kijken en heb de TPS er nu af gehad om met een scoop eens te meten of die ook betrouwbaar werkt. Dat is zo, elke klik maakt en verbreekt betrouwbaar het contact en niet soms wel en soms niet. Dit signaal komt ook aan bij de ECU.
Ik heb nu ook de pinnen uitgebreid ontdaan van een eventuele oxidelaag en zag dat er in het verleden wel eens op een verkeerde manier aan de stekkers van de ECU en EZK is gemeten.
Daarmee waren wat contactveren beschadigd van pinnen die echter niet gerelateerd lijken aan mijn probleem en bij eerdere metingen ook niet aan het licht kwamen. Geeft mij wel aan dat er ooit eerder iets aan de hand geweest moet zijn.
Ik weet nog steeds niet wat de ECU doet besluiten om het stationair toerental meestal met 200 te verhogen.
Wat me de laatste tijd wel is opgevallen is het volgende:
- op momenten dat het stationair wel de normale 750 rpm is, dan zakt daarna bij uitrollen met gas los en in zijn vrij het toerental binnen een of twee seconden na het loslaten van het gas snel en duidelijk naar 750 rpm.
- op momenten dat het stationair op 950 rpm gehouden wordt, dan zakt het toerental bij uitrollen in zijn vrij en met gas los langzaam van 1200 naar 1000 om pas een seconde na volledig tot stilstand te zijn gekomen naar 950 rpm te zakken.
Dat laatste is denk ik de sleutel naar de oplossing van het probleem maar ik kan hem maar niet vinden.
Iemand met een soortgelijke ervaring?
Ik ben daarom maar weer verder gaan kijken en heb de TPS er nu af gehad om met een scoop eens te meten of die ook betrouwbaar werkt. Dat is zo, elke klik maakt en verbreekt betrouwbaar het contact en niet soms wel en soms niet. Dit signaal komt ook aan bij de ECU.
Ik heb nu ook de pinnen uitgebreid ontdaan van een eventuele oxidelaag en zag dat er in het verleden wel eens op een verkeerde manier aan de stekkers van de ECU en EZK is gemeten.
Daarmee waren wat contactveren beschadigd van pinnen die echter niet gerelateerd lijken aan mijn probleem en bij eerdere metingen ook niet aan het licht kwamen. Geeft mij wel aan dat er ooit eerder iets aan de hand geweest moet zijn.
Ik weet nog steeds niet wat de ECU doet besluiten om het stationair toerental meestal met 200 te verhogen.
Wat me de laatste tijd wel is opgevallen is het volgende:
- op momenten dat het stationair wel de normale 750 rpm is, dan zakt daarna bij uitrollen met gas los en in zijn vrij het toerental binnen een of twee seconden na het loslaten van het gas snel en duidelijk naar 750 rpm.
- op momenten dat het stationair op 950 rpm gehouden wordt, dan zakt het toerental bij uitrollen in zijn vrij en met gas los langzaam van 1200 naar 1000 om pas een seconde na volledig tot stilstand te zijn gekomen naar 950 rpm te zakken.
Dat laatste is denk ik de sleutel naar de oplossing van het probleem maar ik kan hem maar niet vinden.
Iemand met een soortgelijke ervaring?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47