23 September 2020, 15:35
Ik heb een Volvo 144 met B20 uit 1974. Hij heeft een automaatbak zonder OD.
Het is al meerdere keren besproken, maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik erachter kom wat voor versnellingsbak ik precies heb. Moet je hem echt op een brug hebben staan om de type aanduiding te kunnen zien van de bak? Want ik heb al onder de auto gelegen, maar kan het zo even niet vinden.
Ook zie ik veel verschillende soorten olie voor de versnellingsbak voorbij komen. Kan ik GL-4 80W90 gebruiken voor mijn bak? Er zit te weinig olie in en hij zweet nogal (de bak komt er binnenkort nog een keer onder weg, maar ik wil eerst wat laswerk afhebben en er ondertussen wel nog mee kunnen rijden).
Ook als ik op het type aanduiding van de motor zoek, wordt ik niet veel wijzer (Volvo B20, dan een stukje richting de cabine staat er op een 'lager' stukje 49 in reliëf, daarnaast staat op een 'hoger', gevlakt stukje "80 31" geslagen).
Wie oh wie kan mij helpen?
Het is al meerdere keren besproken, maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik erachter kom wat voor versnellingsbak ik precies heb. Moet je hem echt op een brug hebben staan om de type aanduiding te kunnen zien van de bak? Want ik heb al onder de auto gelegen, maar kan het zo even niet vinden.
Ook zie ik veel verschillende soorten olie voor de versnellingsbak voorbij komen. Kan ik GL-4 80W90 gebruiken voor mijn bak? Er zit te weinig olie in en hij zweet nogal (de bak komt er binnenkort nog een keer onder weg, maar ik wil eerst wat laswerk afhebben en er ondertussen wel nog mee kunnen rijden).
Ook als ik op het type aanduiding van de motor zoek, wordt ik niet veel wijzer (Volvo B20, dan een stukje richting de cabine staat er op een 'lager' stukje 49 in reliëf, daarnaast staat op een 'hoger', gevlakt stukje "80 31" geslagen).
Wie oh wie kan mij helpen?
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018

