21 September 2020, 21:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 September 2020, 05:30 door Grey240Polar.)
Afwezig zijn van het achterassignaal (VSS) geeft een 3-1-1 foutcode als dit signaal langer dan 8 seconden afwezig is bij een toerental boven 2100 rpm (bron).
Aangezien VSS via de snelheidsmeter/km-teller bij de ECU komt en niet rechtstreeks vanaf de achteras zou wegvallen van VSS ook betekenen dat de snelheidsmeter stil valt. Afwezigheid van VSS wordt gelinkt naar hogere stationaire toerentallen zoals 1700 rpm.
Het begint er steeds meer op te lijken dat het probleem bij mijn B200F is opgelost.
Deze post heeft waarschijnlijk het antwoord in zich op wat bij mijn auto de vermoedelijke oorzaak was:
Bijna exact het symptoom dat ik ondervond, bij mij kon het ook koud gebeuren.
In mijn vorige post ontbrak nog het feit dat ik de ruimte tussen de aanslag van de gasklephendel en de stelschroef een fractie moest vergroten om tot de spec van wel een klik met een 0,15 mm voelmaat tussen beide, geen klik met 0,45 mm te halen. Een paar weken eerder had ik het gasklephuis schoon gemaakt en met een nieuwe pakking gemonteerd, echter zonder de TPS te checken. Zonder voelmaat klikte deze gewoon, dus dat achtte ik toen goed genoeg.
De betere massaverbinding tussen kop en schutbord kan ook alleen maar goed zijn. De ECU en EZK pakken immers hun massa (signal ground) op het inlaatspruitstuk. Storing door een slechte massa gaat tere signaaltjes van sensoren geen goed doen.
Ik heb teveel gedaan om een te weten wat het is dat mijn probleem heeft opgelost en of het voorgoed is opgelost, maar... so far so good.
Aangezien VSS via de snelheidsmeter/km-teller bij de ECU komt en niet rechtstreeks vanaf de achteras zou wegvallen van VSS ook betekenen dat de snelheidsmeter stil valt. Afwezigheid van VSS wordt gelinkt naar hogere stationaire toerentallen zoals 1700 rpm.
Het begint er steeds meer op te lijken dat het probleem bij mijn B200F is opgelost.
Deze post heeft waarschijnlijk het antwoord in zich op wat bij mijn auto de vermoedelijke oorzaak was:
Citaat:I had a similar issue where when warm, it might or might not creep up to about 1000 rpm.
Bijna exact het symptoom dat ik ondervond, bij mij kon het ook koud gebeuren.
Citaat:Reset the TPS to factory specs (sounds like exactly as you did) and still did it. Took off the throttle body, cleaned it, reset the blade. Reinstalled throttle body, set it to spec, installed TPS, set THAT to spec, all better.
In mijn vorige post ontbrak nog het feit dat ik de ruimte tussen de aanslag van de gasklephendel en de stelschroef een fractie moest vergroten om tot de spec van wel een klik met een 0,15 mm voelmaat tussen beide, geen klik met 0,45 mm te halen. Een paar weken eerder had ik het gasklephuis schoon gemaakt en met een nieuwe pakking gemonteerd, echter zonder de TPS te checken. Zonder voelmaat klikte deze gewoon, dus dat achtte ik toen goed genoeg.
De betere massaverbinding tussen kop en schutbord kan ook alleen maar goed zijn. De ECU en EZK pakken immers hun massa (signal ground) op het inlaatspruitstuk. Storing door een slechte massa gaat tere signaaltjes van sensoren geen goed doen.
Ik heb teveel gedaan om een te weten wat het is dat mijn probleem heeft opgelost en of het voorgoed is opgelost, maar... so far so good.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47