20 September 2020, 20:59
Ik ben de afgelopen dagen met m'n 245 op pad geweest, en het lijkt er nu ook bij mij op dat het probleem een stuk minder danwel weg is.
Naast de metingen heb ik nog meer gedaan dat ik nog niet beschreven had.
Ik heb van zowel de ECU als de EZK de printlaten uit de kastjes gehaald en geïnspecteerd. Na 28+ jaar valt van soldeerverbindingen wel enige moeheid te verwachten, zeker bij trillingen en hoge temperatuurschommelingen, maar dat viel reuze mee.
Preventief heb ik wel alle through hole verbindingen opnieuw gesoldeerd, en bij de ECU heb ik de grote 470uF/40V elco vervangen door een nieuwe.
Daarnaast heb ik de aardingskabel van de kop naar het schutbord eens onderhanden genomen. De contactvlakken goed schoon gemaakt en bij het schutbord tevens met een aardring weer vastegzet.
Hoewel ik in het begin nog geen duidelijk verschil merkte was dat de afgelopen dagen een heel stuk beter. Meestal loopt de motor weer 750 rpm stationair, en als het iets hoger is, dan is dat meestal maar kort en ook niet meer zoveel hoger. Wellicht dat de leerfunctie van de ECU er iets mee te maken heeft. Nou komende week even aanzien of e.e.a. zich goed houdt of dat het weer vervalt in te hoog stationair.
Naast de metingen heb ik nog meer gedaan dat ik nog niet beschreven had.
Ik heb van zowel de ECU als de EZK de printlaten uit de kastjes gehaald en geïnspecteerd. Na 28+ jaar valt van soldeerverbindingen wel enige moeheid te verwachten, zeker bij trillingen en hoge temperatuurschommelingen, maar dat viel reuze mee.
Preventief heb ik wel alle through hole verbindingen opnieuw gesoldeerd, en bij de ECU heb ik de grote 470uF/40V elco vervangen door een nieuwe.
Daarnaast heb ik de aardingskabel van de kop naar het schutbord eens onderhanden genomen. De contactvlakken goed schoon gemaakt en bij het schutbord tevens met een aardring weer vastegzet.
Hoewel ik in het begin nog geen duidelijk verschil merkte was dat de afgelopen dagen een heel stuk beter. Meestal loopt de motor weer 750 rpm stationair, en als het iets hoger is, dan is dat meestal maar kort en ook niet meer zoveel hoger. Wellicht dat de leerfunctie van de ECU er iets mee te maken heeft. Nou komende week even aanzien of e.e.a. zich goed houdt of dat het weer vervalt in te hoog stationair.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47