18 August 2020, 13:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 August 2020, 13:40 door Marc1970.)
Trekhaakpinnen: https://trekhaakmonteren.com/7-polige-stekker/ Bij de Volvo moet het remlicht direkt bij het rempedaal aangesloten worden omdat je anders de lampkapotverklikker in de war maakt.
Het knipperrelais is ook verantwoordelijk voor de gordelverklikker, kijk de contactjes daarvan in de gordelvanger eens na. Bedrading is niet zo ingewikkeld, als de draad weerskanten hele isolatie van dezelfde kleur heeft, netjes in z'n stekkertje geklemd zit, niet onderbroken is door 3M doorverbinders of enge knikken maakt, en goed klemt op z'n pinnetjes, en nergens de carrosserie ongeisoleerd raakt, kan je er vanuit gaan dat die draad doet wat ie moet doen. Zwarte draad is massa, als je die volgt kom je meestal een oogje tegen wat in het plaatwerk geschroefd zit. Bij de accu zit het sluitstuk vd stroomkring, een dikke draad (die is dan blauw) vanaf de koets naar de minpool vd accu. ALs een massapunt los zit of vol roest, wil de 12V niet lekker rondgaan.
Massaverbindingen via meerdere bouten, moeren of beugels naar de koets zijn verdacht, 12V is bepaald geen hoogspanning en elke overgang is een risico op roest, weerstand en weigeringen.
Ik heb ook wel eens een knipperrelais opnieuw gesoldeerd, dus misschien is een nieuwe wel de oplossing. Je kan de plastic huls van het relais afhalen, en dan kijk je tegen een grote koperspoel en allerlei elektronica aan. Wat dat allemaal doet is niet belangrijk, als het maar goed op de printplaat gesoldeerd zit zonder barsten en/of zwarte plekken.
Plaatje van uitgefikt relais: https://volvolvo.nl/thread-10748.html
Het no. is 9442468, voor zover ik weet is er geen 'trekhaakversie', anders wist Dave het wel: https://www.240turbo.com/volvorelays.htm...468blinker
Het knipperrelais is ook verantwoordelijk voor de gordelverklikker, kijk de contactjes daarvan in de gordelvanger eens na. Bedrading is niet zo ingewikkeld, als de draad weerskanten hele isolatie van dezelfde kleur heeft, netjes in z'n stekkertje geklemd zit, niet onderbroken is door 3M doorverbinders of enge knikken maakt, en goed klemt op z'n pinnetjes, en nergens de carrosserie ongeisoleerd raakt, kan je er vanuit gaan dat die draad doet wat ie moet doen. Zwarte draad is massa, als je die volgt kom je meestal een oogje tegen wat in het plaatwerk geschroefd zit. Bij de accu zit het sluitstuk vd stroomkring, een dikke draad (die is dan blauw) vanaf de koets naar de minpool vd accu. ALs een massapunt los zit of vol roest, wil de 12V niet lekker rondgaan.
Massaverbindingen via meerdere bouten, moeren of beugels naar de koets zijn verdacht, 12V is bepaald geen hoogspanning en elke overgang is een risico op roest, weerstand en weigeringen.
Ik heb ook wel eens een knipperrelais opnieuw gesoldeerd, dus misschien is een nieuwe wel de oplossing. Je kan de plastic huls van het relais afhalen, en dan kijk je tegen een grote koperspoel en allerlei elektronica aan. Wat dat allemaal doet is niet belangrijk, als het maar goed op de printplaat gesoldeerd zit zonder barsten en/of zwarte plekken.
Plaatje van uitgefikt relais: https://volvolvo.nl/thread-10748.html
Het no. is 9442468, voor zover ik weet is er geen 'trekhaakversie', anders wist Dave het wel: https://www.240turbo.com/volvorelays.htm...468blinker
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

